Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enklaste är att köpa ett styrvinkelkit, så man flyttar båda lederna på en gång. Att bara flytta den ena ger inget positivt. Men med vinkelkit så kommer en ny sak att hålla koll på: nämligen storleken på fälgar. Desto mer man flyttar ner styrleden, desto större fälgar behövs för frigång.
Marlboroman skrev:Desto mer man flyttar ner styrleden, desto större fälgar behövs för frigång.
Yup... Men att flytta ner den 10mm(+ tjockleken av själva vinkelkitet) brukar gå bra med 15" fälgar. Man kan behöva slipa lite på yttre styrleden dock, det verkar bero på vilket märke/batchnummer av styrled man har. Behöver man flytta ner det längre så behöver man större fälgar, garanterat.
Jag skulle tro att vinkelkittet + 1 10mm distans skulle vara tillräckligt för att avhjälpa den värsta bump-steering'ingen, men för att få det helt bra behövs nog 2-3 distanser.
Har läst lite fler recensioner om G&M o de flesta verkar vara nöja med tanke på priset, så får bli såna när kontot tillåter.
Jag har hittat distanser man kan köpa till länkarmarna samt en förlängning till styrlederna, skulle det räcka med det tror ni? har 15 tum vinterfälgar och 17 ocean classic sommarfälgar. Tror dock inte det ska vara några problem så länge man håller sig under 110 (går ändå inte att köra snabbare utan att bränsleförbrukningen springer iväg). egentligen är enda anledningen att jag är orolig för bump steer att jag drar husvagn och biltransport med bilen och då blir det nog ännu känsligare eller har jag fel?
Ni som kör med 40 mm sänkning, har ni upplevt tendenser till bump steer när ni drar tunga släp (ca 1600 kg)??
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]