Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemingway
bem skrev:Jag skulle vilja se den som kan få tag i en sprillans ny Volvo till 20-25% under listpriset. Har aldrig hör talas att nån ens varit i närheten av detta. Men kanske finns. Jag vet ungefär vad jag fått för rabatt på nya Volvo förr både när jag kommit dragande med inbytesbil och inte inbytesbil.
/Bo
Det bygger ofta på en kombination av högre utrustad bil, kampanj, kanske kombinerad med ÅF som närmar sig halvår eller helårsavslutning och vill nå en bonusklass, samtidigt som man har kontakter. Antingen alla uppfylls, eller delar av dem. Men sånt händer. Men då kanske man är mer flexibel på exakt vilken modell man köper och tar en existerande lagerbil eller en demobil som inte ens rullat några mil. Det finns en hel del specialare när man sammanfattar allt som händer och sker.
av Malmstroem
Om jag får en bil av "någon" så blir min värdeminskning noll. :-D

Det händer inte så ofta nuförtiden, men när jag fick en bil av mina föräldrar tills jag fick körkort. Det var den gamla andrabilen som var fyra år yngre än mig, och hade köpts in för 5500:- ett antal år tidigare. Värdet på gåvan var inte jättehög och jag fick inte heller några pengar när jag lämnade tillbaka bilen något år senare när jag köpte min första egna bil för pengar jag själv tjänat ihop. Det har också hänt att jag sålt begagnade bilar för mer än vad jag gav.

När det gäller kampanjer försvinner gamla och nya kommer, och de flesta får någon typ av rabatt vid köp av nybil. Jag vidhåller att 55% restvärde efter tre år och "rimliga" mil på bilen är hyfsat rättvisande i de flesta fall. Det är fritt fram att räkna annorlunda. Har du bra "kontakter" kan du tjäna både vid inköp och försäljning -- men det är specialfall och eftersom de inte är applicerbara på mig räknar jag inte med det heller.
av Hemingway
Malmstroem, det är väl ingen som ifrågasätter din generella policy som ett hyfsat korrekt verktyg att beräkna kostnaden för generiska bilen X. Men vill man träffa ännu mer rätt på en specifik modell så gör man det genom att inkludera fler parametrar. Det är väl inget konstigt med det?

En bekant till mig köpte en BMW X3, för 500' som hade gått 300 mil. Den hade ett bruttopris på 640'. Med ditt sätt att räkna är hans bil värd 275' efter tre år. Leta upp en BMW X3 - 18, med 4500 mil för de pengarna som har extrautrustning för 200'. Det blir svårt även om du tar en tomhylsa med höga mil. Då kanske personen i fråga avstått från köpet om det skulle kosta så mycket. Snarare är hans bil nu efter halva tiden värd ungefär 420-450', vilket inte är så långt ifrån din prognos, men om vi utgår från bruttopriset. Efter tre år kommer han sannolikt kunna sälja den för 350-375', vilket då är en värdeminskning netto som gör att bilen står i 70-75% av nybilspriset. Det bygger på att han köpt en välutrustad populär modell till ett bra pris. Volvo XC60 är också en populär modell och jag tror nog att den kan man genom att vara lite mer affärsmässig i sitt köp (leta kampanj och kolla över hela Sverige på bra prissatta lagerbilar) slå din generella prognos om 55% restvärde efter 3 år. Men det gör sig inte av sig själv. Min egen bil står efter 5 år i 65-70% av nettonypriset. Så jag är ganska nöjd också. Fick efter 4 år erbjudande om att köpa den av mig för 70% av nybilspriset.

Men visst, vill man måla med roller så går det för sig också, men det blir ju alltid lite grövre yta... :)
av Malmstroem
När det gäller "nyare" begagnat med hög malus så är det rätt troligt att restvärdet får justeras uppåt. Det är fullt möjligt att du på en nybil får punga ut med 25.000 till 50.000 SEK mer i skatt under första tre åren. Det kan det nog vara vettigt att ta hänsyn till.

Nu handlar TS fråga om en XC60 T8. En bil som gått från ett års väntetid till att nu ha tre månaders kö vid köp av nybil. Att på den exploatera några 70-75% restvärde är för mig att lura sig själv. Redan 66% som TS antog tycker jag är högt. Det kan tänkas att mina 55% efter tre år kommer att vara lägre än verkligheten. Men jag är rätt säker på att det i fallet av en TS XC60 är närmare sanningen än 75% restvärde (som du talar om ovan). Jag tror också att mina 55% kommer att vara närmare sanningen än TS 66% -- men det får framtiden utvisa.

Men igen -- alla räknar som de vill. Du verkar vilja utgå från specialfall där någon gjort en "bra" affär. Jag utgår ifrån normala priser som är tillgängliga för alla. Jag utgår också från att de allra, allra flesta inte klarar av att sälja sin egen bil för vad de sedan säljs för i bilhandeln. Det är inte så att du som bilägare får lika mycket som de sedan säljs för...
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]