Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
Hej,

Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en XC60 T8 från 2020 med mycket utrustning (B&W, R-design, 22-tum osv). Bilens pris är 679k idag och jag köper bilen privat. Dock så funderar jag på hur värdet är om 2-3 år och cirka 5000 mil på mätaren.

Tittar man på den billigaste XC60 T8:an idag så är det en 2018 med 14k mil på mätaren för 399k. Därefter är det hopp på 70k till nästa bil som rullat 11k mil. Jämför man med XC90 T8 så är de billigaste fortfarande över 400k för en bil med massa mil från 2016.

Vad tror ni kommer att hända framöver? Räknar jag högt eller lågt om jag tänker att ovanstående bil är värd cirka 450k om 3 år med 5000 mil på mätaren?
av Hemingway
679', är det netto elle bruttopris?

Jag tror fortfarande XC60 T8 kommer ha ett högt andrahandsvärde. Det är ju många svenskars idealbil.

Det kommer komma fler elbilar under 2021-22, men de kommer inte ha hunnit ned i pris att de är konkurrenter och samma med nya hybrider som släpps med längre räckvidd, likt BMW X5 och Mercedes GLE är i en helt annan prisklass, så de kommer inte heller vara konkurrenter med din bil.

Säker är man aldrig, men de som köpte XC60 T8 2018 har ju inte gjort dåliga affärer...
av Malmstroem
Det ser ut som om du räknar med att behålla 66% på tre år.

Jag brukar räkna med ett restvärde på 55% efter tre år, med ca 1500 mil om året. Ofta blir jag då positivt överraskad över vad min bil är värd. Jag utgår också från vad jag enkelt kan få för bilen -- inte vad motsvarande kostar att köpa.

Jag tycker därmed att du är lite väl optimistisk. Du får tänka på att XC60 T8 var bristvara under sina första år, och det nuvarande prisläget påverkas av det. Det är inte alls säkert att det kommer att se ut så i framtiden, när XC60 blir en "gammal" modell och det har kommit nya intressanta alternativ.

Ovanstående är min gissning. Det är tyvärr svårt att spå framtiden. :-D
av Hemingway
Malmstroem, på netto eller bruttopriset?

Det tråkiga med att räkna för defensivt är ju att man kanske avstår modeller som man annars skulle haft råd med och istället kör en sämre bil än man kunnat. Det finns ju också aspekten om att kronan fortsätter vara låg och hybrider säljs i mindre omfattning utomlands än Sverige så kan den svenska begagnatmarknaden fortsätta vara en marknad där stor andel går på export.

Den stor skillnaden är ju hur stora marginaler man har i sin hushållsbudget ändå. För min del så har jag andra kuddar i min ekonomi än att jag behöver bygga in kuddar i respektive köp. Där siktar jag på att träffa så rätt som möjligt, men det är ju aldrig helt lätt att sia i framtiden och det bygger alltid på chansningar.
av Malmstroem
Jag räknar alltid med vad jag betalar och sedan får betalt, dvs netto.

Jag har också hyfsat stora marginaler i min ekonomi -- men jag räknar i alla fall konservativt på kostnaderna för det jag köper. För mig är det en rätt stor skillnad mellan "ha råd" och "vill betala". I slutändan har det visat sig att jag anpassar min budget till vad jag vill ha. Jag betalar hellre lite mer för något jag vill ha. När jag räknar på månadskostnaden brukar jag räkna med närmare 20% per år, och 55% restvärde efter tre år. Tittar du på den data som finns så brukar det vara hyfsat nära sanningen.

Senaste tiden så har införandet av bonus-malus gjort att en del begagnade bilar faktiskt gått upp i värde. Jag tvivlar på att den utvecklingen fortsätter...

Jag tror att du är överdrivet optimistisk om du väljer bilar som av diverse orsaker haft ovanligt låg värdeminskning under senaste åren och extrapolerar det in i framtiden. Jag väljer därför att ta min mer generiska uträkning, och sedan gör jag en känslighetsanalys med olika takt på värdeminskning -- t.ex. 50%, 60%, 70% i restvärde. På de bilar jag normalt tittar på är värdeminskningen den stora kostnadsposten, så det slår rätt hårt på månadskostnaden.

I slutändan spelar skillnaden i den verkliga månadskostnaden inte så stor roll för mig, eftersom det är väldigt lite jag kan göra åt den. Jag har redan köpt bilen, och vanligtvis är alla bilar jag kan tänka mig att byta till dyrare än den jag för tillfället äger. Jag brukar betala av mina bilar relativt fort, t.ex. Var min XC90 -17 skuldfri på tre år. Jag kommer inte veta den verkliga månadskostnaden på den bilen innan jag säljer den -- och då kommer den informationen egentligen lite sent för att bidra till mycket.

När det är dags för bilbyte av bilar jag äger själv så beror det mest på att jag "vill ha" någonting nyare/roligare/annorlunda. Det är sällan bilen är utsliten, så jag brukar försöka låta bli att lura mig själv med att jag "behöver" byta. Då brukar jag titta på vad jag vill ha, vad jag får för den bil jag har, och räkna på trolig månadskostnad för den bil jag vill ha. Sedan blir det beslut -- oftast mest baserat på vad jag vill ha. Billigaste lösningen har hittills alltid varit att köra samma bil ett år till.

Det är hur jag gör -- det är fritt för andra att välja sin beslutsprocess.
Användarvisningsbild
av bem
Jag har ett annat lite våghalsigt alternativ som jag provat några gånger:
Köp en sprillans ny bil och sen kör du med den tills den är värd i stort sett inget (och den kanske rullar inget framåt då heller).
Min förra Volvo V70 2.4 2001:a var rätt fullmatad, t.o.m. med den där värstingstereon och subwoofer under golvet i lastrummet hade den (ovanligt val av mig men jag är nog en audio-fil fast jag inte riktigt vill erkänna det) och den hade jag i 13 år och 40 000 mil. Den var väl inte helt slut och jag fick 25 laxar för den när jag sålde den och den nya köparen verkade väldigt nöjd. Han kommentar när han öppna dörren och skulle provköra den: "vad fin den är inuti". Ja det var ju bara jag som suttit i förarsätet och pendlat till/från jobbet dag in och dag ut, år in och år ut. Passagerarsätet och baksätet var som om bilen rullat ur skylten.
Köparen fick se mitt Excel kalkylblad vad hela kalaset kostat att åka med under 13 år inkl. inköp av bilen, jag hade sparat varenda kvitto (bilen, skatt, försäkring, service, reparationer, däck, bensin m.m.). Längst ner i summa-cellen i Excel stod 1300000 dvs. 1,3 miljoner. Köparen tittade på mig länge och så sa han: "Kan jag få en kopia på det där?". Ja sa jag och så skrev vi ut det på papper så han fick med sig lite skräckläsning hem. Undrar om han drömde mardrömmar den natten? Men han såg väldigt glad ut när han rulla hem med bilen i alla fall.
Tänk dig om jag kunnat gjort den resan med en ren elbil, 40 000 mil... jag hade nog fått tillbaka pengar på bankkontot medan jag körde.
Om man bara visste en elbil skulle hålla bortåt 13-14 år så skulle jag lätta göra om den resan med en elbil, men utvecklingen går så snabbt att det är inget jag vågar. Jag har ju hört talas om att bilar går el-döden tillmötes numera. Tänk dig vad sannolikheten är på en ren elbil att den skall behöva skrotas i förtid p.g.a. nåt dyrt elfel. Tror det är rätt hög sannolikhet jag, tyvärr.
/Bo
av antstein
Vänta in en Tesla Model Y Performance eller LR, lite liknande pengar...
Användarvisningsbild
av bem
Är det inte en Tesla Roadster vi helst väntar på? Topphastighet på ca. 400 km/h, 0-100 km/h på 2,1 sekunder och en räckvidd på över 1000 kilometer. Tänkt dig att accelerera iväg 0-100 km/h på 2.1 sekunder. Måste väl vara i trakterna av acceleration som gamla Viggen stridsflygplanet hade?
/Bo
antstein skrev: lör 12 dec 2020, 11:20 Vänta in en Tesla Model Y Performance eller LR, lite liknande pengar...
av Hemingway
Malmstroem, anledningen att jag frågar om netto eller brutto är ju för att om man lyckas få en väldigt bra prissatt bil med rätt utrusting för säg 20-25% under listpriset så har ju inte övriga marknaden koll på det 3 år senare när den ska säljas.
Användarvisningsbild
av bem
Jag skulle vilja se den som kan få tag i en sprillans ny Volvo till 20-25% under listpriset. Har aldrig hör talas att nån ens varit i närheten av detta. Men kanske finns. Jag vet ungefär vad jag fått för rabatt på nya Volvo förr både när jag kommit dragande med inbytesbil och inte inbytesbil.
/Bo
Hemingway skrev: mån 14 dec 2020, 08:53 Malmstroem, anledningen att jag frågar om netto eller brutto är ju för att om man lyckas få en väldigt bra prissatt bil med rätt utrusting för säg 20-25% under listpriset så har ju inte övriga marknaden koll på det 3 år senare när den ska säljas.

Kollade med multimeter och satte den på 20[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]