Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Jag har sökt info om detta på forumet men inte hittat någon bra guide. Har alltså den där varianten med fotpedal och ett handtag som lösgör. Varit litet bekymmer med funktionen senaste året, P-broms låg på trots att man lösgjort via handtaget. Även varmgång i bromsen på ena sidan kanske beroende på detta eller fastkärvade ok, ruttna bromsskivor etc...

Har nu bytt bromsskivor, belägg och p-bromsbeläggen bak på båda sidor. Expandermekanismen för p-bromsens trumbroms har fixats till och smorts upp till nyskick mer eller mindre, var riktigt jäkligt dåliga och var helt ihopkärvade och med typ noll rörelse/funktion.

Det jag behöver nu är en liten guide hur man justerar handbromsmekanismen. Det finns inga justeringar som är möjliga vid hjulen inne vid bromsbackarna som på tex BMW utan justeringar sker på annat ställe - exakt var?

Grejen är att med nya P-bromsbeläggen så har jag anliggande P-broms som utgångsläge (intevarit ute och kört något än men jag känner att trumbromsarna ligger an). Möjligt att det kan slita till sig efter några mil men nog fasen finns det väl en etablerad procedur för att justera handbromsen på dessa kärror?
Går det inte att byta ut "pinnen" mellan backarna mot en justerbar? Volvo har tydligen växlat fram och tillbaka mellan ställbar justerskruv och fast pinne (billigare?) över åren :-)
Möjligt att det går att byta till samma typ av justerbara distans som finns på tex min BMW. Men det måste även finnas justermöjligheter för spänningen av de wires som går mellan pedalen och ut till resp bakhjul. Var hittar jag dessa justerpunkter och hur ska det justeras?
Inte fått någon lösning på procedur för att justera handbromsen i detta läge där man har fotpedal. Sett en del liknande för andra modeller, man ska tydligen montera bort framsätet flytta bak, skruva loss en panel på högersidan förarplatsens fotutrymme, etc för att komma åt de justerskruvar för vajrarna jag är ute efter. Helt sinnessjukt och man undrar om det verkligen är sant.

Visade sig att det finns en justerbar distans på parkeringsbromsarna (trumbromsar) där bak, på högersidan enbart. Denna blev givetvis ordentligt uppsmord och motionerad så den kan justeras från ett hål där fälgskruv sitter. På andra sidan sitter ett fast ”H-bleck” eller vad man ska säga. Skruvat litet på detta för att få någorlunda samma bromsverkan Vä-Hö men detta helt osett vajerjusteringen.

Jag har låtit det vara som det är efter bytet av hela rasket där bak, skivor, belägg, p-bromsbackar och alla tillhörande fjädrar osv.

Av någon lycklig anledning så visade det sig att P-bromsen funkar ungefär som den ska nu - förmodligen inte alls balanserat Vä - Hö vid en bromstest men skit samma. Det får duga tills besiktningen ev klagar för jag har ingen vettig info om hur denna stenåldersmekanism justeras och verkligen inte energi att experimentera hejvilt med dylikt krafs.

Jag tyckte detta var en bökig procedur på min gamle BMW men nu inser jag att man kan göra det så oändligt mycket värre i denna Volvo-version... helt otroligt dåligt egentligen. Det är verkligen extremt ogenomtänkt konstruerat.
Sorry för så negativ ton men jag blir förbannad när man ställer till det för folk som försöker fixa perfekta bromsar på kärrorna.

På den positiva sidan: fått en fullkomligt fantastiskt fin bromsverkan i och med bytet av skivor och belägg bak. Valde Zimmermann skivor och ATE belägg, klockrent!

Tyckte det var bra innan och aldrig några klagomål från besiktningen men jäklar: enorm skillnad! Blev en mäktig limousinkänsla i kärran nu och en uppsättning fina Goodyear UltraGrip Ice 2
225/55R16 99T XL gör väl sitt också ihop med BSR’s motoroptimering. Underbar bil men... hatar handbromsens konstruktion. Då var det sagt :-)
Det där med "h-klyka" kontra justerbar distansskruv har diskuterats en del för de äldre bilarna, det verkar som om "h-klykan" endast fungerar tillsammans med (någorlunda nya) original bromsskivor och backar. Med tredjepartsdelar så sprider tydligen toleranserna för mycket :-)
Klykan blev några kronor billigare än justerbar distans plus att justeringsmomentet försvann i Volvos monteringslina.. Japp det var med all säkerhet pengarna som styrde :party:
H-klyka eller justerbart. Jag har en av varje... visst kan skaffa en justerbar distans ytterligare. Men ska man vara krass räcker det med att ena sidan är justerbar för balansens skull.

Det var verkligen tajta toleranser när jag bankade tillbaks skivorna på de nyrenoverade handbromsprylarna, inte ens en halv millimeter tillgodo utan bara brute force med handslägga och lämplig brädbit emellan. Men väl på plats, och ha motionerat litet med nyoljade expandergrejer osv så går det fritt utan att ligga på under körning.

Det jag har nu är en gnagande känsla av att det saknas justering av bromsvajrarna och det är den instruktionen som saknas. Men som sagt, det tycks vara någorlunda justerat idag även utan denna ”klassiska” justering från tex min BMW med liknande konstruktion. Det blir bra bromsverkan på P-bromsen men att justera så det blir jämn bromsverkan är omöjligt utan att fixa med bromsvajrarnas spänning/spel.
Märkligt ;-) Har du kollat om det finns någon instruktionsfilm på youtube?
Här är det nästan läge för lite "det var bättre förr"-gnäll :-D Själv brukar jag finjustera handbromsen på min 21 år gamla V70 medan jag väntar på min tur utanför bilprovningen-- Man behöver ju liksom inte ens lämna förarsätet utan bara öppna mittfacket, peta loss luckan i botten och vrida lite på justerskruven under handbromsspaken :party:

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]