Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1418351
Är det ok att svetsa en plugg så att lambdasonden kommer nån cm över den ordinarie positionen? Fick med gängorna ut när jag skruvade loss den gamla sonden.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av malajo
#1418353
Du ska svetsa på en ny mutter att skruva den i alltså?
Kan du inte slipa bort den gamla först då, så den nya kommer på typ samma ställe?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1418357
Det är lite trångt att komma åt. Det är en Mitsubishi Lancer och jag vill inte chansa på att bultarna till grenröret inte ryker av.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av frippe64
#1418371
Om det är sensor 1 så finns väl en viss risk att den inte hinner med i svängarna och att felkod sätts.
Man brukar ibland flytta ut sensor 2 för att slippa felkod när man monterat racekat el. liknande.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1418372
Den nya sensorn har hålen på toppen.
JPEG_20201215_150506_8009774654186846742.jpg
JPEG_20201215_150506_8009774654186846742.jpg (69.88 KiB) Visad 1131 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1418463
För optimal funktion bör sonden vara placerad så nära mitten av röret som möjligt, får att kunna "nappa upp" så mycket avgaser som möjligt.
Det absolut viktigaste är iaf att hela "sensor"-delen är nere i röret, och inte utanför. Går det höja upp sonden "nån cm" utan att sensor-delen kommer utanför röret så funkar det säkert, annars är det en dum idé.

(nu utgår jag från att det är regelsonden det rör sig om... diagnossonden är inte lika viktig)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1418465
Ok. Får se om jag kan få ned vinkelslipen och få bort den gamla pluggen. Den är ju svetsad så blir inte lätt att få loss den. Hur reagerar katalysatorn på slipspån? Något jag också funderat på.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1418471
Om du har problem att skära loss den gamla pluggen, tror du då inte det är problem att svetsa i den nya? Det är väldigt noga att svetsen blir bra och tät. Det måste vara 100% tätt annars blir det fel mätvärde till styrboxen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1418491
lennarte skrev:Om du har problem att skära loss den gamla pluggen, tror du då inte det är problem att svetsa i den nya? Det är väldigt noga att svetsen blir bra och tät. Det måste vara 100% tätt annars blir det fel mätvärde till styrboxen.
Det är nästa problem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]