Verdi skrev:
ps. Det är enklare och mindre elektronik på en elbil på sätt och vis. En hyfsat modern bensinbil har ju en massa små "datorer" som ska kommunicera med varandra via CAN bus eller vad det heter. Är väl hur många meter kabel som helst i en bil idag?. En Tesla (och några andra elbilar) har en central dator som sköter det mesta. Är en betydligt enklare och robustare arkitektur.
Tesla har också CANbuss till många av bilens styrenheter. Och bara för att du har en stor central styrenhet så måste du ju i så fall ha många långa kablar ut på chassit till alla givare och aktuatorer som man vill styra. En av idéerna med mindre och fler styrenheter är ju att ha ett litet kommunikationskablage mellan enheterna och sen kunna ha kortare kablage till givare och aktuatorer. Tesla hade väl någon idé om hur man radikalt kunde minska antalet meter kabel i bilarna men som jag minns har det inte realiserats i praktiken än.
Sen behöver ju elbilar ha en hel del ny utrustning för att ersätta det som försvinner när man tar bort förbränningsmotorn. EL-styrservopump, DC/DC-konverter, EL-AC-kompressor, vilka alla innehåller egna styrenheter. Sen istället för en förbränningsmotor har man ett batteripack med tusentals celler som alla ska övervakas, värmas och kylas och som inte är starkare än den svagaste cellen.
Missförstå mig inte nu, jag har inget emot elbilar, men det känns ibland som att man inte ser till alla komponenterna som faktiskt finns i bilarna. Det är ju faktiskt fortfarande en bil med alla problem som det innebär, bussningar, bromsar, hjulupphängning etc.