Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tis 15 dec 2020, 13:13
VolvoB20 skrev:Så det som är intressant för mig är. När finns det vettiga elbilar att köpa med vettig kvarvarande räckvidd och som kanske är 10 år gamla och som kan rulla 10 år till?
Det verkar inte vara några stora problem vare sig med åldrande batterier eller tillförlitlighet på elmotorer som det verkar. Efter 10 år och 10 tusen mil har du 80-90% av batteriet kvar och det sjunker långsammare med tiden. Det kräver dock att man har tillgång till laddare hela tiden, man kan inte "ställa av" en elbil på samma sätt.
VolvoB20 skrev:Ja ett perfekt val vore ju tex en beg Tesla Model X då jag ofta drar tunga släp och den har vettig räckvid. Vi får väl se hur skicket ser ut på en sådan när den är nere i 75.000 kr på begagnatmarknaden.
Den kommer antagligen inte kosta så lite. Bensin/dieselbilar blir billiga för att de med åren får stora tillförlitlighetsproblem. Ju högre driftskostnad desto lägre inköpspris. Som det verkar hittils är tillförlitligheten mycket bättre på elbilar så det är svårt att se att de kommer "behöva" bli så billiga för att säljas. Mot detta ska hållas att utveckligen går fortare på elbilssidan just nu - dvs bilarna blir "omoderna" snabbare.
Jag är inte så rädd att batterier och elektronik pajjar. Däremot har jag ägt en del japanska bilar och även fordar som rosten tagit på 10 år. Tesla tex verkar ju ha kass rostskydd när man pratar med de som jobbar på besiktningen så den bilen är kanske bara en rosthög efter 10 år även om batterer funka bra. Elektroniken i Tesla har jag ingen aning om vad som händer med den när den har varit indränkt i svensk saltlake i 10 vintrar, det får framtiden utvisa

Att laga bilar för saker går sönder har aldrig varit ett problem tycker jag, Problemet när karossen har förvandlats till rost-kex däremot tycker jag ofelbart leder till skroten.

Då tror jag mer på en Volvo/BMW/Audi som beg elbil, vår 20 år gamla BMW är näst intill rostfri i kaross och hjulupphängningar tex.

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... la-model-3
VolvoB20 skrev: Jag är inte så rädd att batterier och elektronik pajjar. Däremot har jag ägt en del japanska bilar och även fordar som rosten tagit på 10 år. Tesla tex verkar ju ha kass rostskydd när man pratar med de som jobbar på besiktningen så den bilen är kanske bara en rosthög efter 10 år även om batterer funka bra. Elektroniken i Tesla har jag ingen aning om vad som händer med den när den har varit indränkt i svensk saltlake i 10 vintrar, det får framtiden utvisa

Att laga bilar för saker går sönder har aldrig varit ett problem tycker jag, Problemet när karossen har förvandlats till rost-kex däremot tycker jag ofelbart leder till skroten.

Då tror jag mer på en Volvo/BMW/Audi som beg elbil, vår 20 år gamla BMW är näst intill rostfri i kaross och hjulupphängningar tex.

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... la-model-3
Jag är själv tveksam till Model 3 och Model Y. Jag rekommenderar en Model S tillverkad före 2017 så får du ladda gratis på superchargers också. Den har även aluminiumkaross så något rost-kex blir det aldrig. Den är dessutom lite halv-släkt med gamla E-klass (W212). Ratt och rattspakar kommer åtminstone från MB. Kanske även luftfjädringen och en del annat, men det är jag osäker på. Du får även riktigt skinn, rattvärme och en del annat som saknas i Model 3.

Elbilar kommer aldrig bli lika billiga som en gammal bensinbil eftersom den kostar mindre i bränsle. Kostar den 100' istället för 20' när den slutat tappa i värde så är det ju bara räntan på de där 80' som du ska ut med. Och det är ju mycket mindre än vad bensinen kostar till bensinbilen.

ps. Det är enklare och mindre elektronik på en elbil på sätt och vis. En hyfsat modern bensinbil har ju en massa små "datorer" som ska kommunicera med varandra via CAN bus eller vad det heter. Är väl hur många meter kabel som helst i en bil idag?. En Tesla (och några andra elbilar) har en central dator som sköter det mesta. Är en betydligt enklare och robustare arkitektur.
Det som dödar dagens bilar är när reparationskostnaden blir högre än vad värdet på bilen är. Det är många komponenter som kostar mer att reparera än vad bilen är värd. Bilprovningen släpper inte igenom oljeläckage, fel på avgasrening, fel på airbag etc. Bara att få en gammal 850 att sluta droppa olja från mellan motor och växellåda kan kosta mer än vad bilen är värd.

Idag är försäljningen av elbilar så pass låg att det kommer att ta länge innan de utgör en signifikant del av begagnatmarknaden. Det återstår att se vad de kommer vara värda i framtiden. Om vi antar att försäljningen av elbilar går upp så kommer även elbilen att gå ner till samma reparera / byt ut pris som gäller idag. De nya bilar som säljs för många hundratusen har en annan marknad än de bilar som köps för 10.000.

När det det sålts tillräckligt många elbilar kommer gamla elbilar att vara lika billiga som dagens gamla billiga bilar. Antigen håller bilarna -- och för att vi inte bara ska få fler och fler bilar i trafik så kommer bilarna att tappa värde tills de skrotas ut. Folk kommer att välja så bra bil som möjligt, och de sämsta bilarna skrotas. Eller så håller inte elbilar -- och då kommer ingen att vilja betala för en gammal elbil p.g.a. höga underhållskostnader.

Hur som helst blir elbilar också billiga i längden. Dock är det en bra fråga hur lång tid det tar. Med nuvarande försäljningsmix kommer det att ta ett bra tag. Det ser dock ut att säljas betydligt fler elbilar inom en inte alltför lång framtid.
Malmstroem skrev: tis 15 dec 2020, 17:21 Det som dödar dagens bilar är när reparationskostnaden blir högre än vad värdet på bilen är. Det är många komponenter som kostar mer att reparera än vad bilen är värd. Bilprovningen släpper inte igenom oljeläckage, fel på avgasrening, fel på airbag etc. Bara att få en gammal 850 att sluta droppa olja från mellan motor och växellåda kan kosta mer än vad bilen är värd.
Ja det kan ju kosta 30-40 tusen att fixa lite saker på en gammal 850. Men de ägarna brukar ju inte gå till märkesverkstad. det blir blir nya bromsar från bildelar-24 för en tusenlapp och och en snabb motortvätt innan man rullar in på besiktingen så har man bil i 14 månader till.

MAn får ju hoppas att det går att hålla igång en elbil på samma sätt i många år.
Verdi skrev: ps. Det är enklare och mindre elektronik på en elbil på sätt och vis. En hyfsat modern bensinbil har ju en massa små "datorer" som ska kommunicera med varandra via CAN bus eller vad det heter. Är väl hur många meter kabel som helst i en bil idag?. En Tesla (och några andra elbilar) har en central dator som sköter det mesta. Är en betydligt enklare och robustare arkitektur.
Tesla har också CANbuss till många av bilens styrenheter. Och bara för att du har en stor central styrenhet så måste du ju i så fall ha många långa kablar ut på chassit till alla givare och aktuatorer som man vill styra. En av idéerna med mindre och fler styrenheter är ju att ha ett litet kommunikationskablage mellan enheterna och sen kunna ha kortare kablage till givare och aktuatorer. Tesla hade väl någon idé om hur man radikalt kunde minska antalet meter kabel i bilarna men som jag minns har det inte realiserats i praktiken än.

Sen behöver ju elbilar ha en hel del ny utrustning för att ersätta det som försvinner när man tar bort förbränningsmotorn. EL-styrservopump, DC/DC-konverter, EL-AC-kompressor, vilka alla innehåller egna styrenheter. Sen istället för en förbränningsmotor har man ett batteripack med tusentals celler som alla ska övervakas, värmas och kylas och som inte är starkare än den svagaste cellen.

Missförstå mig inte nu, jag har inget emot elbilar, men det känns ibland som att man inte ser till alla komponenterna som faktiskt finns i bilarna. Det är ju faktiskt fortfarande en bil med alla problem som det innebär, bussningar, bromsar, hjulupphängning etc.
Ja det är ju intressant. Det är väl över 4000 st batterier i en Tesla och var och en av dessa har sin egen lilla övervakning.
VolvoB20 skrev:Ja det kan ju kosta 30-40 tusen att fixa lite saker på en gammal 850.
Hm......... Kan ärligt talat inte föreställa mig något, utöver ett helt motorbyte, som skulle kunna kosta några 30-40k att laga på en 850...
Den dyraste reparationen på verkstad jag vet om är kopplingsbyte/vevaxelpackboxbyte, det brukar landa på 10-12k med material.

... Men du kanske menar flera olika reparationer utspritt över en lång tid?
Verdi skrev:
Derank skrev: sön 13 dec 2020, 19:43 Det är ju det vi sagt hela tiden, bilar och miljö går inte ihop, skulle jag tänka på miljön skulle jag gå på mina ben. Tur man aldrig kommer att koppla ihop dessa 2 saker, jag kör det jag vill för att jag kan, egoistiskt? förmodligen.

Gissar att du dissade platta tv-apparater och smart phones också?

En viss typ av människor är väldigt förändringsobenägna. Vet inte vad det beror på. Bristande nyfikenhet skulle jag säga. Vad tror ni andra?

Att köra på el är, återigen, ingen uppoffring. Om 5-10 år kommer det vara så självklart att de allra flesta skeptiker har ändrat uppfattning för länge sen.
Jag kan absolut tänka mig en elbil, tex en Audi E-tron sportback, men jag köper inte bilar för miljöns skull, och jag har inte 800k att lägga på en sportback. Jag skulle aldrig sätta mig i en Nissan Leaf tex istället för xc60in jag kör nu bara för att vara "miljövänlig" ,. Absolut inget mot ny teknik osv, och jag var nog rätt tidig ute med smartphone då jag köpte min HTC Dream 2009. Jag tror du inte riktigt förstår vad jag menar när jag skriver att jag inte köper bil för miljöns skull.

Sedan så har jag inte heller någon möjlighet att ladda en elbil hemma, jag bor i bostadsrätt med en motorvärmarstolpe med en 6a säkring och ett intervallur som går 2timmar, så det funkar ju såklart inte att ladda ifrån.
Derank skrev:och jag var nog rätt tidig ute med smartphone då jag köpte min HTC Dream 2009.

Pffft, du var ju sen. Själv köpte jag min första smartphone(En qtek 9100 för övrigt) 2005 :P Saknar den designen ibland... Utfällbart fysiskt tangentbord var väldigt trevligt.
(HTC Dream var f.ö. en av efterföljarna till qtek'en)

(sry för offtopic, var bara tvungen) ;-)
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 445

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]