NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
För inte alls så länge sedan bytte vi bromsok och bromsklossar på båda däck back och för knappt ett år sedan så sattes en ny handbromsvajer på. Och för ca 2 veckor sedan så besikta vi bilen och fick dessa bromsvärden

Vänster fram: 1,8
Vänsterbak 1,5
Höger fram: 1.9
Höger bak 1.7

vilket gjorde att bilen inte gick igenom och besiktningskvinnan sa att handbromsvajern behövdes spännas åt.

(6) (10,4) Brister på fordonet :
1. Parkeringsbroms bromsverkan (EG: 1.4.2), Otillräcklig

Så efter detta stack vi i princip direkt till verkstaden som hade på dom nya bromsoken och dom kunde inte hitta några fel. Hansbromsvajern tar som den skall och dom sa att vi enbart behöver använda bromsarna mer eller åka till ett annat besiktningsföretag och köra efterkontroll där. Så vi lät en kompis som kör lite mer galet än oss låna bilen och i princip bromsa i alla möjliga hastigheter. Han kände själv att bromsarna tog lite dåligt men bilen rullar liksom inte iväg när handbroms är i och den tar när bilen står still och man försöker gasa iväg. Så vi är lite oklara i vad nästa steg är. Bilen får körförbud den 23 december och vi vet inte om vi skall lämna in den igen och få en mer grundlig titt på bromsarna eller ev. byta bromsskivor också eller om vi skall chansa på att besikta den någon annanstans.
Vad tror ni problemet kan vara?

Bil: Volvo V50 2.0 D 2007
När klossarna är nya är det inte hela klossen som tar mot skivan då de ofta är formade lite efter gamla belägg, om du känner med nageln över ytan på skivan så hajjar du.

Jag skulle ha bromsat upp den i en vecka, normal körning och sen ta en efterkontroll.
Tror inte ni behöver göra någonting annat, möjligen en luftningsrunda.
HCP skrev: tis 15 dec 2020, 14:24 När klossarna är nya är det inte hela klossen som tar mot skivan då de ofta är formade lite efter gamla belägg, om du känner med nageln över ytan på skivan så hajjar du.

Jag skulle ha bromsat upp den i en vecka, normal körning och sen ta en efterkontroll.
Tror inte ni behöver göra någonting annat, möjligen en luftningsrunda.

Hejsan
Ok jag förstår!
Tack så mycket!
frippe64 skrev: tis 15 dec 2020, 16:56 Det är väl helt vanlig självjusterande parkeringsbroms på den där, alltså med kolv som skruvas in?
Då får man ju rycka i spaken ett antal gånger, gärna med fotbromsen nertryck, så att den justerar sig.
Naturligtvis måste vajern var rätt justerad så att hävarmen går tillbaka som den ska.
ok ja men det borde det vara.
Får ta och testa detta imorgon och hoppas att bilen sedan går igenom på efterkontroll senare i veckan!
Mats99 skrev: ons 16 dec 2020, 08:26 Knepig verkstad som säger allt är okej trots nedslag på besiktningen....du kanske inte kör så mycket med bilen? Då brukar såna där fel uppstå, kör omkring lite och bromsa samtidigt och slit in dom, samma sak med handbromsen
Nej vi kör inte alls mycket med bilen. Vilket jag tror är problemet. Tanken var att sälja bilen efter besiktning då den används så värst lite samt att det är en diesel och vi kör väldigt sällan långa sträckor. Vilket inte bådar gott.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]