Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Taxen47
Har en V70 -08 bensinare.Hur är det med färddatorn efter tankning? Fick i 57 liter till full tank (73L) senast och och nollade trippmätaren.Färddatorn visade då 83 L kvar till tom tank.Körde ca 7,5mil och när jag skulle åka hem 2,5 mil så visade mätaren 84L kvar.Under resans gång gick den från 84 till 88 0ch sen 89 L.Hur seg skall mätare vara?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Den visar aldrig liter till tom, så redan där är nåt knasigt ;p

Däremot baserar den ju hur långt du kommer på hur du kör, kör du lugnt kommer du längre och tvärtom.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, hur många liter det är kvar visar den inte. Däremot hur långt man kan köra. En uppgift som baseras på hur man kört de senaste 30 km.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Stämmer att det är mil kvar. 73 liter delat med 0,85L/mil blir ca 85 mil på en tank.
Nu har jag körd 8,4 mil sen full tank och den visar 89 mil på färddatorn.Är väl lite seghet innan den lärt sig min körstil.
Tycker bara att den borde lärt sig på mina 8,4 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är ju det den gör. Det är därför värdet ändrar sig, och kan ändra sig till längre räckvidd trots att du kört en bit. Det är som sagt de senaste 30 km som ligger till grund för uppskattningen av räckvidden.
Tankar man "långt upp i röret" går det dessutom att köra ett bra tag innan mätaren rör sig. Det förvirrar förstås predikteringen av räckvidden, då det ser ut som om bilen går på luft och god vilja i början.
av dannesk
Taxen47 skrev:Tycker bara att den borde lärt sig på mina 8,4 mil.
Den ska inte lära sig "din" körning utan den visar teoretisk framräknad kvarvarande sträcka baserat på snittet på den senaste körningen som apersson850 skrev med viss tröghet. Min räckvidd ändrar sig hela tiden när jag kör beroende på hur jag kört innan jag ställer ifrån mig bilen, fungerar precis likadan på andra bilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det är ju just att den lär sig "din" körning. Men det vill förstås till att du kör likadant hela tiden för att det ska stämma. Det räcker ju att byta från stads- till landsvägskörning, hänga på eller av en husvagn eller köra i regn efter det att man kört i torrt väder, så ändrar sig förutsättningarna.

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]