Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Glad i hågen vann jag budgivning på kvd i tron om volvon har awd. Efter vinsten blev jag fundersam varför awd ej syns på bilens backlucka, då det tydlligt framgår i annonsen att den har awd.

Min fråga till er är: Hur ser jag om volvon har awd eller ej?

Min misstanke är att den inte har det.

Förklaring:
Sökning på chassinummer på https://www.vindecoderz.com/ ger följande volvo att motortypen är D4204T5.
Volvo listar ingen D4 awd med den motorkoden på https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -och-volym

Kort sökning på blocket och prisjämförelsesiter hittar jag ingen liknande kombination som den i annonsen.

Länk till budgivning kvd: https://www.kvd.se/auktioner/volvo-v70- ... 81hk-92943
Den har ej AWD när man kollar upp den.

V70 såldes inte som manuell och awd utan bara xc70 hade det.

Mvh
Per
Snigelpost skrev:Min fråga till er är: Hur ser jag om volvon har awd eller ej?
Nej. Inte på något ställe på bilen eller i den tekniska datan i annonsen står det AWD. Bara i den flummiga kommentaren (som testaren sannolikt bara kopierat från annan annons lite slarvigt). Mitt tips är att bara kontakta KVD och säga att du inte vill ha den.
Kontakta KVD, klockren miss från deras sida. Borde inte vara några problem alls att häva.

Gäller att se upp, framhjulsdrift brukar benämnas FWD och det vet jag också kan missuppfattas som fyrhjulsdrift.

Ett tips som jag använde när jag köpte min XC70 var att lägga till bilen i ”Min Volvo” -behövs bara bilens chassinummer. då får man tillgång till bilen specifikation. Guld värt om man är på jakt efter specifik utrustning. Typ laminerat glas som aldrig stod utskrivet i annonserna.
Tittar man på transportstyrelsens "uppgifter om annat fordon", genom att knappa in registreringsnumret, kan man hitta "Tekniska data, axlar och hjul". På min bil står det uppräknat "Drivande axlar fram - 1, Drivande axlar bak - 1". På den här aktuella bilen står det ingenting om drivande axlar.

Slutsats: Vet man registreringsnumret räcker det att kolla det på Transportstyrelsens sida. Om den är fyrhjulsdriven står det angivet, annars står det inget.
apersson850 skrev: tis 15 dec 2020, 11:48 Tittar man på transportstyrelsens "uppgifter om annat fordon", genom att knappa in registreringsnumret, kan man hitta "Tekniska data, axlar och hjul". På min bil står det uppräknat "Drivande axlar fram - 1, Drivande axlar bak - 1". På den här aktuella bilen står det ingenting om drivande axlar.

Slutsats: Vet man registreringsnumret räcker det att kolla det på Transportstyrelsens sida. Om den är fyrhjulsdriven står det angivet, annars står det inget.
Nej tyvärr var det inte så enkelt min bil står det inget om drivande axlar på.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]