Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som ämnet antyder så villhöver jag få loss nedre delen av bakstöten för att komma åt ändrören. Tog en sväng på Google i jakten efter sprängskiss men kammade noll.

häcken.JPG
häcken.JPG (39.59 KiB) Visad 2325 gånger

Någon som utfört denna manöver och vet hur den sitter fäst? Jag testade att lossa de 4 synliga skruvarna undertill samt även de två som håller i "vingarna" som löper under ändrören. Det gjorde mycket men förmådde den ändå inte att släppa helt. Sett att denna underdel går att köpa lös så det bör gå att ordna tänker jag.

Skulle egentligen även vilja lossa hela bakstöten då jag insett att där bor cirka ett kilo grus men det får bli ett senare projekt :-)

Tack på förhand för support :angelo:
Jag har själv aldrig lyckats lossa på den när jag bytt ändrör på min R-design, tror faktiskt att den sitter clipsad.
Vad ska du göra? Byta ändrör? Det gåååår med lite vilja och envishet ändå.
Hittat monteringsanvisning (det är mycket riktigt nya ändrör som ska dit) men den täcker ej bilar med R-designpaket. Moment 22 kvarstår.

@grillchips, att lossa befintliga ändrör var inget problem men upplevde att det sen var dött lopp - går inte att vinkla ner rören enl. monteringsanvising p.g.a "vingarna" och till detta kommer att avgassystemets pipor är rätt långa. Var du mer modig än mig i att böja plasten eller hur lyckades du? :-/ :-)
@HerrDödén, då förstår jag dilemmat du står inför! ;)

Ja, det tål mer än man tror men nog ska man vara försiktig såklart. Jag fick även tipset att lossa bakre ljuddämpare ur sina fästen för att få lite annan vinkel på rören, vill nog påstå att det absolut hjälpte. Det man kanske inte "vill" göra men eventuellt behöver är att böja undan värmeplåten lite. Den är ju ganska tunn och därmed ganska foglig och enkel att återställa efteråt.
Dvs:

Lossa på alla skruvar under bakstöten (inkl de du nämnde initialt)
Haka loss bakre ljuddämpare från gummi-hängena
Tungan rätt i mun

:party:
Uppdaterar min egen tråd i händelse av att någon i framtiden står inför samma problem.

Nedan följer vägen framåt om man tar den långa vägen hem genom att släppa ner hela bakstöten. Detta blev lösningen för mig då jag spontanshoppade delbart originaldrag och därför fick demontera bilens bakparti.

Här har vi så en länk till Volvo för installation av kroken och där framgår även hur man med relativt enkla medel demonterar bakstöten:

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (17-)/2017
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]