NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag önskar experthjälp på något som stör mig väldigt mycket som jag gärna vill fixa.
Men jag vet inte vad som kan orsaka detta.

Normal motortemperatur är när nålen på mätaren står rakt upp.
Men när jag är ute o kör så stannar nålen på strecken innan.
Om jag kör lite mer långsamt t.ex inne i stan och får stå i köer och trafikljus så stiger nålen till mitten.
Men efter en stund om jag kör utanför så sjunker temperaturen igen enligt mätaren.

Vad beror detta på?

Jag har testat att inaktivera AC men det ger ingen skillnad.

Termostaten? Glykolblandningen? Defekt temperaturgivare?
I sommar när det var varmt ute så kunde t.om temperaturmätaren sjunka under det där strecket innan mitten om jag stod på tomgång på en parkering. Jag kunde sitta o se hur den sjönk litegrann.
Om inte annat så kommer jag att byta termostathuset inkl termostat, tappa ur hela kylaren på kylarvätska och samtidigt byta temperaturgivaren i motorblocket.

Förhoppningsvis är det som kommer att fixa det.

Min fråga är vad som orsakar detta? Varför stannar inte nålen rakt upp som den alltid har gjort i alla år?
Det blev plötsligt såhär för något år sedan. Jag har inte ändrat något runt motorn vad jag vet. Det enda som jag gjort är att jag har fyllt på kylarvätska med 50/50 blandning. Dock har jag råkat blandat i fel typ av glykol så det kanske är det som påverkar? Har för mig att jag råkat blanda etylen och propylen.

Tur är ju att det är enkelt att byta termostathuset och termperaturgivaren.
Har du kontrollmätt med t.ex en IR-termometer?
Om du gör det så mät någonstans i närheten av termostathuset. Inte på slangen efter termostathuset och mät på samma ställe om du gör flera upprepade mätningar. Skriv upp resultaten och jämför med hur nålen pekar i dom olika mätningarna.
Mätaren i instrumentpanelen är inget pressionsinstrument. Om du har utrustning för det, skulle du kunna läsa av temperaturen i OBD2-uttaget också.
Och glykolens eventuella kvalitét har knappast något med detta att göra. Men om du är säker på att du har blandat etylenglykol och propylenglykol, så byt och spola rent. Propylenglykol är tämligen ovanligt och markant dyrare. Så man tycker att du borde ha varit medveten om det i den händelse att du har hällt i propylenglykol i redan befintlig etylenglykol. Blev det någon färgförändring på kylarvätskan när du hällde i glykolen senaste gången?
Ja, jag är lite lur på det också.
Men märkligt bara att mätaren går upp till mitten när jag står still på tomgång på en parkering en stund men sen när jag kör så efter en stund har mätaren sjunkit igen.
20201214_184416.jpg
Normalläge som det ska vara.
20201214_184416.jpg (305.99 KiB) Visad 1903 gånger
Såna farter är det inte och det har inte varit såhär de senaste 10 åren. Bilen blir ju knappt varm. Förr blev den varm nästan direkt. Även kupén.
Nålen har alltid stått still i normaltemperatur när bilen värmts upp. Där har den stått stabilt oavsett körning eller stillastående elle4 yttertempersturer.
Jag känner mig väldigt missförstådd.
Screenshot_20201214-201247_Acrobat for Samsung.jpg
Beskrivning kylsystem och termostat
Screenshot_20201214-201247_Acrobat for Samsung.jpg (122.91 KiB) Visad 1894 gånger
Screenshot_20201214-201405_Acrobat for Samsung.jpg
Beskrivning kylsystem och termostat
Screenshot_20201214-201405_Acrobat for Samsung.jpg (104.33 KiB) Visad 1894 gånger
Om termostaten lämnar öppen = sönder, cirkulerar vattnet hela tiden och då kyler fartvinden vattnet som är i kylaren med påföljden att mätaren sjunker lite när du kör. Termostatens uppgift är ju att hålla en jämn värme i motorn så den har fungerat i 10 år men inte längre.

Jag har testat säkert 20 olika dyra och "[…]

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]