Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Verdi skrev:Det han skrev var att eftersom inga bilar är direkt miljövänliga kan man lika gärna köra vidare med fossila bränslen. Allt är inte så svart och vitt. Det finns grader i helvetet. Även om elbilar självklart inte är BRA för miljön så är de BÄTTRE än alternativen.
Batteribilar är inte tillräcklig förbättring för klimatet så som klimathotet framställs. Inte ens i närheten. Om klimathotet är så illa som det framställs behövs helt andra reduceringar av CO2-utsläpp än vad som erhålls med batteribilar. Att tvinga på befolkningen ett storskaligt teknikskifte som inte svarar upp till det klimathot som anges som skäl är felaktigt. Dessutom kommer det att ta lång tid att skapa nödvändiga teknikskiften bort från felsatsningen med batteribilar eftersom enorma investeringar har gjorts, och fortsatt att görs, som man först vill ha återbetalning på genom att sälja batteribilar i stor skala.
Camel skrev:
Verdi skrev:Det han skrev var att eftersom inga bilar är direkt miljövänliga kan man lika gärna köra vidare med fossila bränslen. Allt är inte så svart och vitt. Det finns grader i helvetet. Även om elbilar självklart inte är BRA för miljön så är de BÄTTRE än alternativen.
Batteribilar är inte tillräcklig förbättring för klimatet så som klimathotet framställs. Inte ens i närheten. Om klimathotet är så illa som det framställs behövs helt andra reduceringar av CO2-utsläpp än vad som erhålls med batteribilar. Att tvinga på befolkningen ett storskaligt teknikskifte som inte svarar upp till det klimathot som anges som skäl är felaktigt. Dessutom kommer det att ta lång tid att skapa nödvändiga teknikskiften bort från felsatsningen med batteribilar eftersom enorma investeringar har gjorts, och fortsatt att görs, som man först vill ha återbetalning på genom att sälja batteribilar i stor skala.
Återigen "så som det framställs". Jag anar en rejäl dos gubb-skepsis där bakom som väl egentligen gör vidare diskussion obsolet. Du får tro vad du vill.
Camel skrev:
Verdi skrev:
Derank skrev: sön 13 dec 2020, 19:43 Det är ju det vi sagt hela tiden, bilar och miljö går inte ihop, skulle jag tänka på miljön skulle jag gå på mina ben. Tur man aldrig kommer att koppla ihop dessa 2 saker, jag kör det jag vill för att jag kan, egoistiskt? förmodligen.

Gissar att du dissade platta tv-apparater och smart phones också?
Man kan ju fundera på varför det inte behövdes ett bonus-malus system vid teknikskiftet från tjock-TV till platt-TV.

Verdi skrev:En viss typ av människor är väldigt förändringsobenägna. Vet inte vad det beror på. Bristande nyfikenhet skulle jag säga. Vad tror ni andra?
Det hela är eneklt. Om människor vinner på en förändring så går det automatiskt. Genom skattestyrningar och bonus-malus kan man skapa en upplevelse av att man vinner på en förändring. Man kan även genomdriva förändringar med tvång. Vi är alla olika. För min egen del måste jag se nytta med en förändring. Och jag vill helst avgöra själv, inte genom tvång. Givetvis är bättre miljö och klimat till nytta för alla. Och det är många som väger in detta i sina personliga beslut. Men just batteribilars införande skapar inte tillräcklig klimatnytta. Bara en massa extra resursbelastning för moder jord samt stora kostnader. Som man dessutom vältrar över på andra teknikslag.

Verdi skrev:Att köra på el är, återigen, ingen uppoffring. Om 5-10 år kommer det vara så självklart att de allra flesta skeptiker har ändrat uppfattning för länge sen.
Låt dem som vill köra på el, och de ska betala för sig själva fullt ut. Utan bonus-malus. Eftersom elproduktionen globalt till 2/3 är fossilbaserad, så ska elbilar vid ett globalt införande givetvis belastas med CO2-skatt. Man kan ju alltid hävda att vissa länders elproduktion är "renare". Men om detta intecknas blir det ännu värre för den del som exkluderas.
Ja, men nu råkar vi ha en värld som försöker få ner koldioxidutsläppen för att inte klimatet ska skena. Det är det ena. Det andra är att luften i våra städer är ohälsosam på grund av avgaser. I Sverige är det kanske inte så farligt men i andra länder kan det vara riktigt illa.

Jag är egentligen emot subventioner men nu tycker jag ändamålet helgar medlen. Subventionerna är även bara tillfälliga och till för att få upp volymen på batteritillverkningen så pass att kostnaden per elbil kommer ner till ungefär samma pris som motsvarande bensinbil. När det hänt blir det ett självspelande piano och mycket snart kommer då elbilar bli mycket billigare. Dels sjunker volymen på tillverkningen av bensin- och dieselbilar vilket kommer leda till att allt färre bilar måste dela på kostnaden för allt hårdare regler för avgasrening och allt högre straffskatter. Att konstruera en förbränningsmotor är även ganska komplicerat. En elmotor är mycket enklare. Allt är mycket enklare med elbilar.

Vad gäller elproduktionen så måste den förändras PARALLELLT med att vi byter ut fordonsflottan. Om nu elbilar kommer före i vissa länder så vad spelar det för roll? Många länder, inklusive Sverige och Norge, har en i princip fossilfri elproduktion så här faller även argumentet om "smutsig el".

Vi kan vända på det också. Vad är vinsten med att fortsätta köra på bensin och diesel? Dyr service, många rörliga delar som slits och går sönder, oharmonisk och ryckig gång med växlingar och varvtal hit och dit, illaluktande bränsle, illaluktande avgaser...
Det är relativt sannolikt att nästa bil jag köper kommer att bli någon form av elbil. Om det blir en hybrid eller ren elbil återstår att se, men det jag tittat närmast på är en ren elbil.

Främsta orsaken att jag inte redan skaffat en elbil är den begränsade räckvidden. Jag kör hyfsat regelbundet sträckor på mer än 1000 km. Det är i dagsläget betydligt enklare med de dieselbilar jag idag äger än en elbil.

Jag funderar på att byta ut nuvarande andrabilen, en "miljöklassad" och därmed skattefri V40 CC D3 -17. Alternativet är någon typ av ren elbil, t.ex. XC40 P8, Audi e-tron, Tesla Y ... Tyvärr blir det ett antal tusenlappar mer per månad, speciellt nu när tjänstebilsbeskattning går upp. Så jag ställer mig frågan hur miljövänlig jag har råd att vara. Troligtvis slutar det med att jag behåller XC90:n och kör den på HVO. Det blir för mig en billigare och bättre lösning än en elbil -- och troligtvis bättre för miljön också.

Elbilen får då vänta tills jag behöver byta ut XC90:n. Den har gått dryga 5000 mil, så den borde hålla ett tag till.
Malmstroem skrev:Det är relativt sannolikt att nästa bil jag köper kommer att bli någon form av elbil. Om det blir en hybrid eller ren elbil återstår att se, men det jag tittat närmast på är en ren elbil.

Främsta orsaken att jag inte redan skaffat en elbil är den begränsade räckvidden. Jag kör hyfsat regelbundet sträckor på mer än 1000 km. Det är i dagsläget betydligt enklare med de dieselbilar jag idag äger än en elbil.

Jag funderar på att byta ut nuvarande andrabilen, en "miljöklassad" och därmed skattefri V40 CC D3 -17. Alternativet är någon typ av ren elbil, t.ex. XC40 P8, Audi e-tron, Tesla Y ... Tyvärr blir det ett antal tusenlappar mer per månad, speciellt nu när tjänstebilsbeskattning går upp. Så jag ställer mig frågan hur miljövänlig jag har råd att vara. Troligtvis slutar det med att jag behåller XC90:n och kör den på HVO. Det blir för mig en billigare och bättre lösning än en elbil -- och troligtvis bättre för miljön också.

Elbilen får då vänta tills jag behöver byta ut XC90:n. Den har gått dryga 5000 mil, så den borde hålla ett tag till.
Om du räknar på det så är den här billigare än din Volvo.
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Visserligen bara 1000 mil per år som ingår i grundpriset men det går att köpa till fler mil. Ingen första förhöjd avgift, garanterat restvärde (operationell leasing).

Det är inga problem att köra 100+ mil med en E-Tron. Iaf om du kör söder om Uppsala. Jag har själv kört 100+ mil på en dag 6-7 ggr med min Model S. Med småbarn i bilen. Hade jag varit själv hade jag kunnat pressa 150 mil på en dag.

ps. HVO är bara en snuttefilt för elbilsvägrare. HVO kommer aldrig kunna framställas i tillräcklig mängd. Redan idag är det ofta palmolja i den och det är direkt uselt.
Verdi skrev:Vi kan vända på det också. Vad är vinsten med att fortsätta köra på bensin och diesel? Dyr service, många rörliga delar som slits och går sönder, oharmonisk och ryckig gång med växlingar och varvtal hit och dit, illaluktande bränsle, illaluktande avgaser...
Kan inte heller förstå hur slutsatsen, om eldriven är som sämst 20% bättre och i Sverige 80% bättre, "låt oss fortsätta elda upp bränslen!". Det är en ju en orimlig slutsats och det skvallrar mer att det handlar mer att man är sur över att någon betalar mindre skatt för sitt bilåkande än sig själv. Även vid _samma_ beskattning skulle jag fortsätta för övrigt åka el vilken dag som helst. Så mycket trevligare är det att åka än bensin/diesel.
Skulle absolut kunna tänka mig att ha en, om infrastrukturen fanns där jag bor.

Räckvidden bör inte vara något problem idag, så länge den räcker runt 40-50 mil bör det räcka för våra behov (under förutsättning att det finns laddplats vid destinationerna).
Steffe3 skrev:Skulle absolut kunna tänka mig att ha en, om infrastrukturen fanns där jag bor.

Räckvidden bör inte vara något problem idag, så länge den räcker runt 40-50 mil bör det räcka för våra behov (under förutsättning att det finns laddplats vid destinationerna).
En E-Tron 55 kommer nog dryga 30-35 mil i motorvägsfart och 35-40 mil i 90 km/h landsväg. Det räcker längre än man tror. När jag skaffade elbil blev jag förvånad över hur sällan jag kör längre än 30 mil. Är egentligen bara på sommaren och kanske en vända till fjällen.

Var bor du då? Du behöver ju inte ha en snabbladdare närmare hemmet än 25-30 mil åtminstone, så länge som du kan ladda hemma.
Steffe3 skrev:Skulle absolut kunna tänka mig att ha en, om infrastrukturen fanns där jag bor.
Det är ju en absolut förutsättning att man kan ladda hemma där man sover om natten. Har man inte det så förstår jag absolut att man avstår. Men det är ju ändå 2.5 miljoner friliggande hushåll som kan börja i alla fall.
Egentligen bor jag väl inte så dumt till, (mitt mellan Nyköping/Norrköping/Katrineholm) men vi har ingen laddmöjlighet utbyggt (hyreshus), och ingen laddstation på landsbygden.

Är inte i färd med att byta bil än dock, men vi får se vad som erbjuds den dagen det faktiskt är dags :-)
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida