Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu ska jag inte hävda att det stämmer men vad jag har kunnat läsa mig till på olika fora (bl a tyska och engelska) så är kamremskåpan för klen. Den slås helt enkelt sönder av remmen som brustit och avhöljar därmed kamremmen, varpå multiremmen trasslar in sig i kamremmen med motorras som följd. Jag ställer mig tveksam till om skyddet som erbjuds på Blocket skulle hjälpa om multiremmen slår mot kamrumskåpan. Såg för några år sedan att någon i England tillverkade liknande skydd. Hur effektivt det är har jag dock inte kunnat hitta några uppgifter om.
pb81 skrev:Den på blocket känns tveksam med tanke på att den bara sitter med en bult. Om det lossnar och vrider på sig så är det nog med ett tråkigt resultat.
Är det så? Sitter den inte på två ställen, det verkar vara ett hål och en distans medskickat, så det finna nog en skuv redan där som ska användas

Bild två, till höger sitter den en bult till
pb81 skrev:Med den som är på ebay är ju med två bulthål, den på blocket har bara ett bulthål.
Titta noga på bild ett, det är ett hål borrat, samt en distans fastsatt med ett buntband i hålet som ska användas
Sedan hittar jag även honom på FB
https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

"Följer med m10 och distans till den lilla bulten."
Så vad tror ni? Är de sista årsmodellerna av dessa 5-cylindriga förbättrade eller är det fortfarande stor risk för ett haveri? Tror jag har läst att drivremmen ska bytas var 9000:e mil. Räcker det för att undvika att den går sönder eller bör det göras ännu tätare? Är det någon som vet hur mycket det kostar att byta drivrem?
Har läst en del om detta ämnet och vad jag förstått så är det ingen stor risk för haveri, inte ens ett vanligt fel men det förekommer. Det är inte så att man skall överväga att avstå köp på grund av detta. Om du har standardverktyg hemma så kan du ju enkelt byta multirem och ACrem själv på uppfarten så att säga, så känner du dig osäker så byt i förtid.
pb81 skrev:Har läst en del om detta ämnet och vad jag förstått så är det ingen stor risk för haveri, inte ens ett vanligt fel men det förekommer. Det är inte så att man skall överväga att avstå köp på grund av detta. Om du har standardverktyg hemma så kan du ju enkelt byta multirem och ACrem själv på uppfarten så att säga, så känner du dig osäker så byt i förtid.
Löser tyvärr inte allt.
Dåliga lager i kompressorn eller genratorn kan få en ny rem att brista.
Ok. Hur känner man om ett lager börjar blir dåligt? Är det glapp i det eller börjar det gå trögt om man försöker vrida runt det (utan rem givetvis)? Om ac-kompressorns lager är dåligt, byter man hela kompressorn då? Är det svårt (dyrt), t.ex. behöver man bryta ac-kretsen och vakuumpumpa innan man fyller på nytt?

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]