Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pabu
Hej
Jag har en Volvo 945-836 Gl/Se-Pkt -94.ca 25000 mil
Har ägt den sedan 1997. Den fick problem med att den dog och jag lokaliserade det till att bränslepumpen inte jobbade.
Bytte bränslepump relä, då gick den i 20 min sedan dog den igen. Den har ingen gnista.
Sedan har den inte gått.
Ny bränslepump Bosch nytt filter check
Har mätt impulsgivaren Bosch check
Provat att byta tändmodul check
Provat byta tändspole check
Haft upp radioavstörningsrelä kollat lödningar och rengjort kontaktytor och mätt check
Checkat Defa larm 500 men den bryter bara startmotor så den kan det inte bero på då startmotor snurrar.
Ingen gnista!!!
Det finns en styrbox till tändningen är det bara det kvar att kolla ?
Alla tips mottages tacksamt för den ska rulla igen.
Någon måste ju rimligen ha skruvat och stött på samma problem och skaffat sig kunskapen ;-)
Pärlan vill på vägarna igen!
Mvh P-A
Användarvisningsbild
av lennarte
Om den inte har gnista och bränslepumpen inte "går" (inkl. tankpump) vid startförsök så är det förmodligen bränslerelä, eller styrningen till det (vevaxelgivaren). Kan vara tändlåset (kontakt skivan på baksidan) också, men då kan man oftast rulla igång bilen.
av Pabu
Bilen har automat, så den går inte att rulla igång.
Den nya bränslepumpen surrar fint när jag vrider på nyckeln. Startmotorn går som vanligt, vevaxelgivaren har rätt motstånd.
Men ingen gnista.
Ett pumprelä som slår till är väl helt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Att bränsle pumpen "surrar" vid "tändning på" är ingen garanti att den funkar när startmotorn är på. Det är olika signaler.
Bränslereläet ska "slå till" 2 ggr. En gång vid "tändning på", och en gång när motorn "går runt".
av Pabu
Ok intressant, men vad styr det andra tillslaget ?
För då jag ser under relä locket så är det en kontaktor.
Vilken komponent gör att den får spänning så att den ger ström? Är det tändning styrbox eller annat?
Användarvisningsbild
av lennarte
Pabu skrev:Ok intressant, men vad styr det andra tillslaget ?
För då jag ser under relä locket så är det en kontaktor.
Vilken komponent gör att den får spänning så att den ger ström? Är det tändning styrbox eller annat?
Det är vevaxelgivaren som ger impuls att motorn går runt. Den signalen går till både tänd och bränsle boxarna och från bränsleboxen går signal till bränslereläet. Som då startar bränsle pumparna och förvärmningen till lambdasonden. Sedan är där bränsle/radioavstörnings reläet som får ström från bränsleboxen till spridarna som sedan jordas via bränsleboxen i skruvarna till bränsleröret på insuget
av Pabu
Mina slutsater är efter lite nörderi, tråd och samtal med en Volvo mekaniker att det är kabelfel eller tändning styrbox som kan vara den felande länken. Jag beställer en box på skroten så får vi se. Viktigt att numren stämmer överens.
Har gått åt mkt tid men detta måste lösas då bilen är fin och som en familjemedlem.
av Pabu
Har tagit lös boxen och tagit ut kortet. Den har gått varm på ett ställe, så mkt talar förstäder är styrbox tändning. Väntar på en ny från Bildelsbasen.
av Pabu
Så gick jag äntligen i mål. Jag bytte box Tändning utan resultat. Men provade att byta tändmodul till en annan beg Bosch från en -98. Den startade direkt.
Felet var Tändmodulen! Den byttes i ett tidigt stadium men den fungerade uppenbarligen inte. Men nu tickar den fint🚗 pärlan i rullning.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]