Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollar du nya koder på rätt ställe (i Vida?) under "Delivery"-fliken , inte "Initial State" eller "Unselected/Selected CSC" ?
(Unselected kan nyttas till att få mera info på felet)

ABS-lampan kan lysa vid fel på DIM, (instrumentpanelen)
men Slirvärning och STC-servicemeddelande talar för att bilen borde ha felkoder relaterade till ABS/BCM/SWM/SAS/ECM/CEM.

Slirvärningen och STC-service får mej att vara säker på att bilen inte tror hjulen roterar som dom ska i förhållande till varandra eller i förhållande till rattens vridning.

Har du monterad ABS-ringarna eller hjullagren i fel riktning? Nejdå, jag skojar bara lite!

Leta upp felkoder på ny, kolla rattvinkel och alla hjulens hastighet noggrant i VIDA, 0-70km/t
(Vida eller liknande Volvo-anpassad utrustning)

PS: vet inte helt om jag och bilen gillar din nya ABS-modul mera.
Möjligen borde du ta hem en begagnad ABS-modul från skroten, från en bil med samma utrustning och år.
(STC, inte DSTC, från samma år, 2001 inte 2000/2002, osv)
Om du gör så, och modulen ger fel på några av hjulen, öppna (kapa) locket på den utan att skada nåt inne i modulen, och lödda pinnarna på modulens kontaktstycke.
Vid fortfarande fel på hjulen, kolla hjulhastighet, sensorer, ringar och kablage ännu en gång...
av elman
Nu äntligen har allt kommit till rätta.Har bytt till annan abs box och även bytt ut båda bakre abs givarna.Man får se upp med bakre hjullagren,kopparna eller skyddsplåten på baksidan av lagret har olika hög fläns.Så när lagret är monterat gäller det att syna baksidan och se hur mycket abs givaren ligger an på koppen.Det måste vara ett litet mellanrum, kopp till givaren.
av elman
Ja tack ska du ha för alla fina tips och sakkunnighet som du kommit med.Det här med abs och volvo verkar vara stort utbrett,ändå hör man inte det talas om det så ofta?Nu när jag själv hållit på med detta verkar det vara många volvo ägare som har samma problem.Var det så lyckat det här med abs bromsar,om man ser till alla fel som uppkommit,och fler lär det bli.
Användarvisningsbild
av jiha1968
:-) Tycker ABS är mycket lyckad i det stora och hela, även om principen inte är 100% fullkomligt i alla lägen (lös grus och snösörja) , så har ABS sparad så många från större olyckor att man inte riktigt gillar tänka på alternativet. (inta alla förare som är av t.ex Stig Blomqvist's kaliber, även om man gillar att tycka så)
Men några systemberoende fel som ABS-ringarna, löddningar i den gamla ABS-modulen, höger hjullager bak, och sekundärsystemen STC/DSTC med rattrullar och YAW-sensor som strular, dyker ju upp nu och då.
Men med tanke på hur otroligt många P2-Volvoar som är sålda genom åren och fortfarande rullar, så tycker jag inte felen är så många, men felen kan vara mycket frustrerande för den som står mitt uppe i elände ;-)
av elman
På tal om abs och volvo s80 varför kan inte sensorerna bak vara inbyggda.Det räcker med att köra på gropig grusväg så är allt nedsmutsat.Skulle inte vara så svårt att bygga in den i någon form av kåpa.Åer ett ABS problen har dykt upp när mitt är avklarat.Grannen kom och fråga varför hans abs lampa tändes när han körde i ett gupp eller en grop på vägen.Bilen en volvo v70 2008.Inga lösa abs sladdar på något hjulpar.ABS datorn sitter ordentligt fastskruvad i motorrummet,alla säkringar hela.Tror du det kan vara en spricka i abs ringen där fram.I så fall får man lossa drivaxeln och undersöka om så är felet.
Användarvisningsbild
av jiha1968
En olycka kommer sällan ensam...
2008, om det är en P3 Ford-Volvo så misstänker jag hjullager, men mest kabelfel i grannens tillfälle, är det en P2 så misstänks lösa drivaxlar eller kabelfel, men man får läsa av feilkoder i båda fall med anpassad utrustning, så man börjar felsökningen i rätt ände.
Men nu kan det också vara så att grannen tar fel på antislir/sladd- och ABS-lampan
Användarvisningsbild
av jiha1968
Då blir det att läsa av felkoder, om grannen vill göra det så.
Och när du eventuellt återkommer med felkoder, berätta gärna vilket chassis vi talar om, i 2008 fanns både P2 och P3-chassit att köpa.
Spoiler »
av elman
Hej igen det är chassi P2 ,har kollat med min avläsare och som vanligt nocodes i läsaren.Så han får åka till volvo och göra en avläsning.Jag ska säga åt honom att kolla alla hjullagren och de båda drivaxlarna,kort som lång axel.Har man en fyrpunktslift kan man även rulla på hjulen,då dessa ska ge hastighetsutslag om allt står rätt till.
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]