Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en Volvo 240 GL årsmodell 1993 med B230FD. Generatorn laddar inte och laddlampan tänds inte när jag slår på tändningen. Först trodde jag att det var laddningsregulatorn som var kass så jag bytte ut den mot en ny regulator från Biltema. Dock hjälpte inte det så felsökningen fortgick. Glödlampan är hel och jag har 12V fram till D+ kabeln (den till/från laddlampan) och om jag jordar D+ kabeln någon annanstans än i generatorn så tänds laddlampan. Så felet ligger någonstans kring eller i generatorn. Anledningen till att jag gör denna tråd är för att jag är kass på el och vill inte byta generator i onödan. Kan det vara något runtomkring generatorn som gör att laddlampan inte tänds? Eller är generatorn garanterat kass? Tänker om det kan ha något med regulatorn att göra, eller jordkabeln till generatorn?

Det är ytterligare ett fel på bilen. Jag vet inte om det har något samband med laddningsfelet. Inga varningslampor tänds när jag slår på tändningen. P-bromslampan tänds när jag drar i handbromsen. När jag jordade D+ kabeln så tändes laddlampan, bromslampan och p-bromslampan. Helljuset funkar inte heller. Det klickar i något relä men det blir helt svart i framlyktorna så länge jag håller i spaken, och lilla lampan i intstrumenthuset för helljuset tänds inte. Övriga grejer i instrumenthuset funkar som det ska.
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur såg kolen ut i gamla regulatorn? Hur såg släpringarna (dom kolen ska ligga mot) ut? Ibland är där en "säkring" som håller in kolen (typ transportsäkring) innan montering, är den borttagen? Det ska sitta en blå jordkabel mellan generator och motorblocket (c:a 3 dm), är den hel? Vissa modeller har gummiupphängd generator, då måste den vara hel
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Kolen i den gamla regulatorn var slitna. Den övre var lite kortare än den undre. Släpringarna kollade jag aldrig. Svårt att komma åt och se där, men det kanske hade räckt att känna efter? Det satt ingen transportsäkring på den nya regulatorn. Eller den som fanns där var en plasthatt som jag tog bort innan montering. Var i motorblocket ansluter jordkabeln?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag kontrollerade jorden och gjorde rent där men det hjälpte inte, så jag har nu plocka den generatorn. Jag tror den är kass så det får bli ett köp av en bättre begagnad. Hur många ampere ska generatorn vara på till min 93:a? Tyvärr var artikelnumret oläsligt på den gamla generatorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara fel eller fel nya regulatorn. Själva generatorn brukar vara hållbara, e.v lager och ibland dioder. Och då släpringarna. Det finns ingen elektronik t.ex. Effekten brukar vara 80 - 100A på dessa årsmodeller.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Ja jag har också tänkt tanken på att det kan vara något med regulatorn. Ett metallbleck i generatorn som regulatorn ligger an emot var riktigt rostigt. Nu har jag gjort rent det. Släpringarna ser rätt fina ut. Om jag orkar ska jag sätta tillbaka generatorn och testa igen om den funkar, annars får det bli ett köp av en annan. Lagrena låter lite illa i den gamla generatorn. De är inte helt slut men de är inte helt friska heller.

Kan jag testa generatorn på bänken om den funkar eller måste jag montera tillbaka den i bilen för att testa?
av Amarace
Du kan väl köra den med en borrmaskin, men den kommer ju inte att snurra fort, 1500rpm på borrmaskin blir som 750rpm monterad i bilen när motorn varvar 1500rpm.
Och du måste ha batteri anslutet samt en laddlampa.

Men du har ju nåt fel med generatorn om du inte får laddlampan att lysa som du skrev i första inlägget, det är en förutsättning för att generatorn ska börja ladda, att förmagmetiseringen fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Problemet är löst! Felet var att det rostiga metallblecket som har kontakt med regulatorn. Efter att ha gjort rent där och sen lite enkelt provmonterat generatorn så tändes laddlampan. Jag startade även bilen och då slocknade laddlampan som den skulle. Spänningen på batteriet låg på ca. 14,2V.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Så bra.. :-) :-)
Släpringarna är ganska slitna. Men dom håller nog ett tag till, det är väldigt små strömmar som går genom där
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nytt problem.

All belysning på bilen flimrar när motorn är igång. Både inner och ytterbelysning. Vad kan detta bero på? Det var inte så innan jag började fixa med generatorn. Jag kommer tyvärr inte ihåg och belysningen flimrade direkt efter att jag fixat med generatorn eller om det uppstod efter att jag bytt till en ny släpvagnskontakt som jag inte kopplat in ännu.

Spänningen mätt på både batteriet och generatorn pendlar strax över 15V vill jag minnas. Det var ett tag sedan jag mätte nu.

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]