av FyoDisco - tis 08 dec 2020, 13:47
- tis 08 dec 2020, 13:47
Hej! Jag har en Volvo 240 GL årsmodell 1993 med B230FD. Generatorn laddar inte och laddlampan tänds inte när jag slår på tändningen. Först trodde jag att det var laddningsregulatorn som var kass så jag bytte ut den mot en ny regulator från Biltema. Dock hjälpte inte det så felsökningen fortgick. Glödlampan är hel och jag har 12V fram till D+ kabeln (den till/från laddlampan) och om jag jordar D+ kabeln någon annanstans än i generatorn så tänds laddlampan. Så felet ligger någonstans kring eller i generatorn. Anledningen till att jag gör denna tråd är för att jag är kass på el och vill inte byta generator i onödan. Kan det vara något runtomkring generatorn som gör att laddlampan inte tänds? Eller är generatorn garanterat kass? Tänker om det kan ha något med regulatorn att göra, eller jordkabeln till generatorn?
Det är ytterligare ett fel på bilen. Jag vet inte om det har något samband med laddningsfelet. Inga varningslampor tänds när jag slår på tändningen. P-bromslampan tänds när jag drar i handbromsen. När jag jordade D+ kabeln så tändes laddlampan, bromslampan och p-bromslampan. Helljuset funkar inte heller. Det klickar i något relä men det blir helt svart i framlyktorna så länge jag håller i spaken, och lilla lampan i intstrumenthuset för helljuset tänds inte. Övriga grejer i instrumenthuset funkar som det ska.
Det är ytterligare ett fel på bilen. Jag vet inte om det har något samband med laddningsfelet. Inga varningslampor tänds när jag slår på tändningen. P-bromslampan tänds när jag drar i handbromsen. När jag jordade D+ kabeln så tändes laddlampan, bromslampan och p-bromslampan. Helljuset funkar inte heller. Det klickar i något relä men det blir helt svart i framlyktorna så länge jag håller i spaken, och lilla lampan i intstrumenthuset för helljuset tänds inte. Övriga grejer i instrumenthuset funkar som det ska.
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998

- By RMn