Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att klargöra lite: Det finns något som heter Blandtankning. Det går ut på att man blandar lite större volymer E85 och bensin. Ibland blandar man så mycket som motorstyrningen klarar av att reglera. Det kan bli 50/50 på vissa bilar. Det är olika på motorer och modeller.
Hursomhelst. Låga inblandningar av etanol, som vi måste anse den inblandningen i all bensin märks inte alls. Varken i förbrukning eller startvillighet. Jag har kört en Volvo 245 -92 med blandtankat ca 30% etanol i mer än 5 år. Jag gav bort den bilen till en anhörig som fortsatte med samma blandningsprocent i ca 3 år. Det är först när man kommer upp i blandning på 50% och mer som det börjar synas att förbrukningen blir annorlunda. Och säger motorn ifrån, kanske går dåligt på gaspådrag eller inte startar på första eller motorlampan tänds, då har man kommit upp till gränsen för vad ECU'n klarar att reglera och fortfarande hålla Lambda 1. För det är det som det handlar om.
Den 245'an drog med enbart bensin i genomsnitt 0,85 l/mil. Det var samma siffror när jag körde blandtankat. Motorn gick hur bra som helst och Bilprovningen hade inget att klaga på under dom här åren.
Sedan det här med låginblandningen i bensinen. I början på 90-talet fanns det något eller några (?) bränslebolag som blandade i 10% etanol i bensinen. Detta var innan vi gick med i EU och det var dessutom geografiskt begränsat till sydöstra Sverige. Från Sthlm och neråt. Detta var inte så allmänt känt av bilisterna, så det blev inga fel på bilarna. Alltså, om det blev något fel så hade man ingen kunskap om etanolen och kunde inte skylla på den. Då var det i stället verkstäderna fick jobba på det gamla sättet med handgriplig felsökning och dom hittade förmodligen något annat fel än etanol i bränslet.
Sedan kom EU och bestämde att: "Bensin skall vara enligt följande bla bla bla procent si och procent så." Därför fick vi sluta med det. Men det återkom. Man började med 5% etanol i all 95 oktanig bensin. Långt senare blev det 98 oktanig också. Men man ville höja inblandningen till 10% flera gånger. Men det har alltid varit motstånd från fossiloljeindustrin. Dom rustade sina lobbyister som "anföll" svenska beslutsfattare som gav med sig och vi har fortfarande vad jag vet, bara 5% låginblandning. Men det finns länder där man har 10%. Finland och Frankrike bl.a. Kanske Tyskland också?
I Finland skrämde skymningspressen upp alla bilisterna. Det publicerades listor vilka bilmodeller som skulle "gå till väders" och sedan andra listor vilka bilmodeller som bara skulle haverera utmed någon dikeskant. Och liknande skriverier. Vad hände? Inte sett skvatt av skymmingspressens skräckpropaganda.
Fransosernas etanolinblandning har en helt annan bakgrund som vi kan ta en annan gång.
Men Låginblandningen är en sorts smygmiljöpolitik att späda ut fossilvolymerna och ersätta med något annat brännbart.

Och ett tillägg: I början skriver jag om inblandningar. Det är skillnad på 30% etanol och 30% E85.
dannesk skrev: tor 10 dec 2020, 13:45
Veschutti skrev:Nej inte så mycket. Jag ligger nu på 0.91 och tidigare 0.87-0.88.
Är ju typ ingenting, den variationen kan jag ha varje månad beroende på körmönster. Min gamla 2.5FT kunde skilja runt 2dl/milen mellan sommar/vinter och vissa månader beroende på körning och yttertemperaturer. På XC60n så kan det nog skilja runt 1/dl mellan tankningarna.
Bra att veta!
Jag har ingen 2.5 FT, men har haft en V70 2.0 F. Alltså en 4-cylindrig E85-motor. Den drog i genomsnitt 1,18 L/mil. Det är väldigt svårt att säga några bestämda siffror för just med E85 går det att få skrämmande siffror om man kör som en biltjuv med blyfot. Men rent generellt brukar man säga att det går åt ca 30% mer bränsle per mil på E85 jämfört med motsvarande bensinmotor.
Men detta är väldigt olika. 2012 kom en bättre E85- motor, T4 F hette den modellen Den var starkare, men mindre cylindervolym än 2.0F. (1,6 L cylindervolym) Den kunde köras under litern enligt flera motortidningar som testade den. Min nuvarande bil en Ford Kuga Ecoboost E85, går att köra under litern. 0,69 L/mil säger fordonsuppgifter. Men det är väldigt varierande siffror. Jag har inte mätt något genomsnitt. Men en visare i färddatorn säger förbrukningen i realtid. Alltså vad den tar i det aktuella tillfället. Som man förstår så bläddrar siffrorna upp och ner ganska friskt.

Ett tillägg: Om du du kör en V70 2,0 F så skall du inte dra husvagn eller tyngre släp på några långresor. Det kostar mycket bränsle. Där klarar sig din 2.5 Fx bättre. Den har mycket högre vridmoment.
Veschutti skrev:Tilläggsfråga: hur mycket mer drar en 2.5 ft om man kör på etanol jmf med bensin?
Med vår körning så drog min 2.5FT ca 1,1l med BF95 och drygt 1,3-1,35l med E85 men då gick bilen betydligt bättre och ibland på sommaren låg man över det iom att det var roligare att gasa. Ett år när vi var på semester med 5pers i bilen och full packning så körde vi runt 170mil och på den sträckan så snitttade bilen runt på strax över 0,9L med E85 vilket jag anser är riktigt bra. Jag var riktigt nöjd med den motorn och med E85 gick den ännu bättre.
1,3 * förbrukning på bensin stämmer generellt bra. Man åker ju runt med syre i tanken då det finns i etanolen så man förbrukar ju faktiskt mindre syre ur luften. Nu är det väl ingen man funderar så mycket på i vanliga fall dock . Att en etanolbil skulle dra under litern är ju inte konstigt, min bensinare drar 0,6 l/milen i motorvägsfart på bensin så om den drog 30 % extra skulle det bara motsvara 0,78 l/milen.
Hoppsan, E85 har tydligen olika etanolhalt beroende på säsong! Nu är dokumentet gammalt (april 2008) men jag antar att det fortfarande är så?
Får man alltså mer energi per krona på vintern eller höjs E85-priset i motsvarande grad? ;-)
Vinter E75, sommar E85.. Den ökade förbruknningen på 34% som räknats fram nedan bygger på medelvärdet 80%
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=93704

""På vintern, från mitten oktober till april, säljs ”vinteretanol”. Det innebär att E85 innehåller
ca 25 procent bensin och 75 procent etanol för att säkerställa att bilen startar även om det är
riktigt kallt. ""
etanol.JPG
etanol.JPG (52.18 KiB) Visad 486 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Jo frasse, jag har funderat på dom siffrorna själv. Det ligger nära till hands att det är ett tryckfel för det står samma siffror på både E85 och bensin. Men ändå inte så otroligt för om jag glider lungt på en landsväg och solen i ryggen och har lite medvind, så är det inget ovanligt att färddatorn just då säger 0,7xx just i det ögonblicket. Men det är inte alltid för jag har automatlåda i bilen. Med den kan jag lätt få samma siffror (i teorin) som i V70'in. Alltså över litern.
Någonstans i färddatorn kan man naturligtvis få fram ett medelvärde också, men jag har inte fördjupat mig i det. Jag har fullt upp med att köra bilen och känner mer behov av att titta på vägen framför mig än att titta på instrumentpanelen.
frasse4 skrev:Att en etanolbil skulle dra under litern är ju inte konstigt, min bensinare drar 0,6 l/milen i motorvägsfart på bensin så om den drog 30 % extra skulle det bara motsvara 0,78 l/milen.
Fast det är väl inget problem att få en låg förbrukning på en bil i konstant fart på en väg enl. färddatorn, det är ju inte så man normalt kör och sedan har ju bil/motorstorleken betydelse och dessa motorer är ju inga snåla maskiner. I mitt fall så körde vi med fullastad tung V70 i både stad/motorväg i högre fart med en 2.5FT och dryga 0,9 tycker iaf jag är riktigt bra. Har för mig att E85 kostade runt 9kr/l då och det var mkt billigare att köra på E85 än B95. Som referens med BF95 så tror jag att jag kom ner till 0,71 i snitt på en långkörning, även det mätt vid pump.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]