Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Jag har läst alla inlägg och tagit till mig allt ni skrivit. Också författat ett sterilt brev till bilförsäljaren där jag diplomatiskt avslutar med att jag vill ha ersättning för a) kostnaden för felsökningen som gjordes hos verkstaden (1700 kronor) och b) att de kostnadsfritt ska reparera felet på min bil (7250 kronor, ventil + arbete).

Svaret jag fick var att de "har diskuterat ärendet och kommer fram till att vi trots att EGR egentligen inte täcks av trafiksäkerhetsgarantin kommer att som good will erbjuda kunden en NY EGR-ventil som kan skickas till verkstaden. Arbetskostnaden får kund stå för själv. Om kund accepterar erbjudandet så skriv ett avtal som dokumenterar att det är en slutlig förlikning i det här ärendet."

Det lutar åt att jag kommer att avböja. Det är - dock - det här med trafiksäkerhetsgarantin som spökar. Om jag har förstått det hela rätt så finns det dels konsumentköpslagen, dels trafiksäkerhetsgarantin, och jag vill egentligen bara veta huruvida konsumentköpslagen står över den här garantin. I så fall är det ju bara att fortsätta med ärendet.
De pratar om trafiksäkerhetsgarantin men den är rätt oväsentlig här då jag skulle hävda att du har konsumentköplagen på din sida. Man undrar ju om de ens är medvetna om vad som gäller där.
Det du kan göra är att framför att det är dom som har bevisbördan på sig att visa på att bilen inte hade problem med EGR vid tiden för leveransen.
Kan dom inte det så ska dom svara för felet.

I nästa steg är ju att ta det till ARN, enligt mig känns det som öppet mål om felet uppkom 2 veckor efter leveransen och de inte kan visa några bevis på att felet inte fanns vid leveransen.
Känner också igen det någon skrev tidigare om att MRF anslutna måste följa ARN.
https://www.mrf.se/privatperson/kopa-bil/

Man försöker blanda bort korten med att tjata om trafiksäkerhetsgarantin, men du åberopar inte den, utan vill reklamera enl konsumentköplagens regler
SVAR: Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körsträcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.
Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet. Om du anser att säljföretaget bör svara för felet ska du snarast möjligt reklamera felet till företaget dock senast inom 2 månader efter det du upptäckt felet. Tänk på att du inte får åtgärda felet innan reklamation, undantag görs dock för akuta fel som inträffar på tid när säljföretaget inte går att nå.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??