Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån som märkt ökad bensinförbrukning nu de senaste 6-7 veckorna? Min V70 2.5ft 09 drar mer nu och jag läste nånstans att man blandar i mer etanol i bensinen över vintern dvs minskar energiinnehållet per liter. Jag har bytt till odubbade vinterdäck men det är bara en vecka sedan. I övrigt inte ändrat något i körning.
Veschutti skrev: ons 09 dec 2020, 22:24 ..Min V70 2.5ft 09 drar mer nu..
Vanligaste orsaken till att förbrukningen ökar är att bromsarna börjar ligga på mer och mer pga rost och smuts eller så har någon kolv helt enkelt kärvat fast. Står t.o.m. uttryckligen som tips i instruktionsboken till min gamla V70 och det är helt sant :-)
Att åka på våt väg drar betydligt mer än på torr, vätan får däcken att "klibba" mot vägbanan och sen går det åt energi att kasta ut vattnet från däcken också
Erik Å skrev: ons 09 dec 2020, 23:12
Veschutti skrev: ons 09 dec 2020, 22:24 ..Min V70 2.5ft 09 drar mer nu..
Vanligaste orsaken till att förbrukningen ökar är att bromsarna börjar ligga på mer och mer pga rost och smuts eller så har någon kolv helt enkelt kärvat fast. Står t.o.m. uttryckligen som tips i instruktionsboken till min gamla V70 och det är helt sant :-)
Att åka på våt väg drar betydligt mer än på torr, vätan får däcken att "klibba" mot vägbanan och sen går det åt energi att kasta ut vattnet från däcken också
Tror inte det är nåt med bromsarna, den var nyIigen inne på service. Men säkert drar den mer när det är kaIIt och bIött!
Veschutti skrev:Nej inte så mycket. Jag ligger nu på 0.91 och tidigare 0.87-0.88.
Är ju typ ingenting, den variationen kan jag ha varje månad beroende på körmönster. Min gamla 2.5FT kunde skilja runt 2dl/milen mellan sommar/vinter och vissa månader beroende på körning och yttertemperaturer. På XC60n så kan det nog skilja runt 1/dl mellan tankningarna.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]