Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nolinerz
Tjena!
Ny här och tänkte att jag frågar er om ni vet!

Har en V70 2012 Diesel som kupéfläkten la av på.
Den börja gnissla o sen dog den bara.
Fläkten är bytt samt motstånd är mätt med multimeter.
Har även mätt kontaktstycket till kupéfläkten om det kommer ström där när man vrider på fläkten och stänger av och det kommer ström!
Säkring också hel men får det inte att funka, är det någon här som har haft liknande fel och kan eventuellt hjälpa mig eller ge tips? :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Är det motståndet över lindningen i motorn du mätt? Hur mycket var det?
Var tar strömmen vägen om det kommer ström när du kör fläkten, men motorn inte går? Eller är det spänning du menar? Beroende på hur drivmodulen är funtad kan det tänkas att du kan ha spänning utan att ha ström.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av nolinerz
Mätte i kontaktstycket till motståndet om det fanns ström/spänning. Satte i kontakten till motståndet och mätte på kontaktstycket till fläkten och då visa den 11v när jag drog fläkten till Max.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det finns inget motstånd, om du menar den typen av motstånd som man hade för några decennier sedan för att reglera farten på motorn. Dagens bilar har drivdon med MOS-FET eller liknande lösningar. Det är väl rimligen spänningen in till effektmodulen du mätt? Någon ström ska inte gå förrän motorn är inkopplad.

Ja, nu ska jag kanske förtydliga att det som lekmännen kallar för "ström" inte duger som terminologi i sådana här fall. Det är stor skillnad på spänning, som mäts i volt, och ström som mäts i ampere.

Men om du har kontaktdonet öppet till motorn, och mäter där, kan du få en spänning där, som försvinner när du stoppar in motorn. Fast det brukar vara svårare att mäta samtidigt då.
Du kan ju provköra motorn med en separat spänningskälla. Om du inte har ett reglerbart aggregat kan du prova med ett litet batteri. Det lär räcka med 1,5 V för att den ska röra på sig.
OBS! Motorn har hög effekt, så passa fingrarna om du kopplar in ett bilbatteri direkt till motorn! Det kan smälla till rätt bra av den strömmen.
Användarvisningsbild
av jiha1968
1. Är batteriet laddat?
2. Ta bort kontaktstycket från regulatorn
3. Kortslut pinne 1 (svart-vit kabel) till pinne 3 (svart kabel)
(nytta en 12V/55W lampa med två ledningar på till "kortslutningen")
4. Startar inte fläkten med kortslutningen, kolla säkring B11, och jordning. (får inte vara spänning på jordkabeln pin 1 regulatorn)
5. Fläkten ok? ta bort batterijord, återkoppla kontaktstycket på regulatorn, återkoppla batterijord.
6. Tändning på, vrid på fläktreglaget, går fläkten ?
7. Går inte fläkten, mät spänning pinne 2 (violett-svart) på regulatorn, går från 0V och upp med fläktreglaget
8. Ingen spänning, kolla/rengör skarvkontakt 74/401 vid golvkonsol (bak den långa sidopanelen)
9. Spänning ok, men fläkten går inte, byt regulator (ta bort batterijord innan byte)

Kopplingsschema
Spoiler »
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av sdljono
jiha1968 skrev: tis 08 dec 2020, 01:36 1. Är batteriet laddat?
2. Ta bort kontaktstycket från regulatorn
3. Kortslut pinne 1 (svart-vit kabel) till pinne 3 (svart kabel)
(nytta en 12V/55W lampa med två ledningar på till "kortslutningen")
4. Startar inte fläkten med kortslutningen, kolla säkring B11, och jordning. (får inte vara spänning på jordkabeln pin 1 regulatorn)
5. Fläkten ok? ta bort batterijord, återkoppla kontaktstycket på regulatorn, återkoppla batterijord.
6. Tändning på, vrid på fläktreglaget, går fläkten ?
7. Går inte fläkten, mät spänning pinne 2 (violett-svart) på regulatorn, går från 0V och upp med fläktreglaget
8. Ingen spänning, kolla/rengör skarvkontakt 74/401 vid golvkonsol (bak den långa sidopanelen)
9. Spänning ok, men fläkten går inte, byt regulator (ta bort batterijord innan byte)

Kopplingsschema
Spoiler »
Jag har problem med min kupefläkt, jag har bytt den men den fungerar ändå inte.
Är nästa steg att kontrollera regulatorn, vart sitter den?
Mvh Josef
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om du frågar om regulatorns placering på V50 P1-chassis (din signatur) så sitter den integrerad i flãktmotorn (dom två tunne ledningarna till styrningen av regulatorn kommer från CEM under handskfacket) och fläktmotorn har en säkring i motorrummet, F10 en 40A JCASE . Jord till fläkten kommer från höger stötdãmpartorn...

Medan på V70 (P3 chassis) i denna tråden / forumet, så sitter regulatorn ungefär rakt upp från gaspedalen
P3_HVAC.jpg
P3_HVAC.jpg (141.54 KiB) Visad 5564 gånger
originalbild lånad från Ericssons Bildemontering AB

EDIT: ser att du frågar om samma sak i en annan tråd, och att bilen är en V70 P3.
Följ felsökningen i min tidigare post här: viewtopic.php?p=1417032#p1417032

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]