Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kan göra det vid tillfällen med svängande bilar om de hastigt sänker farten, där jag ser att man kan passera men bilen tolkar annorlunda, helt Ok tycker jag då det finns en tolkning och bättre att varna.
Sedan har jag haft två falsklarm med varning, åtdragning av bälte, etc, båda på samma plats av en 70-sträcka med svag vänstersväng och växtlighet/elstolpe/stenmur och blåst så buskarna rört sig när jag kört under 50 km/h. Men det är väl helt Ok på 7000 mil med några få händelser.
Så inga problem utan enbart en förbättring av säkerheten både för mig och andra fordon. Hellre en varning för mycket än att system missar, t.ex. att inte detekterar en bromsande/stillastående bil men det är nog Volvo extra noga med efter pressvisningen ;-)
Läs gärna om de olika systemen hur de fungerar och uppträder beroende av vilken systemfunktion som reagerar, t.ex. landsväg kontra stadskörning då hastigheten påverkar uppträdande/funktion.
andreas 80 skrev:Och hur fungerar farthållaren?
Bromsar den omotiverat för ”osynliga” bilar?
Men du borde ta upp det med verkstaden iallafall.
Kanske något behöver kalibreras om?

Har kört XC90 i 5 år nu och nog aldrig haft en enda falsk kollisionsvarning.
Annat med min tidigare V60-14 den varnade felaktigt ett par gånger om året.
inga andra problem, bortsett från en backspegel som aldrig ställer sig i "rätt läge" efter man backat. men det är en annan fråga :)

Xanthopteryx skrev:Fungerar utmärkt här för mig, V90 18.
Fungerar PA? Funderar lane departure?
japp! alla funkar bra

jo, när jag tänker efter, nån gång har pilot assist inte känt av rödljuset framför och jag har varit tvungen att bromsa manuellt. 1-2 ggr faktiskt. det bör kanske kollas noggrannare.
AndS skrev:Kan göra det vid tillfällen med svängande bilar om de hastigt sänker farten, där jag ser att man kan passera men bilen tolkar annorlunda, helt Ok tycker jag då det finns en tolkning och bättre att varna.
Sedan har jag haft två falsklarm med varning, åtdragning av bälte, etc, båda på samma plats av en 70-sträcka med svag vänstersväng och växtlighet/elstolpe/stenmur och blåst så buskarna rört sig när jag kört under 50 km/h. Men det är väl helt Ok på 7000 mil med några få händelser.
Så inga problem utan enbart en förbättring av säkerheten både för mig och andra fordon. Hellre en varning för mycket än att system missar, t.ex. att inte detekterar en bromsande/stillastående bil men det är nog Volvo extra noga med efter pressvisningen ;-)
Läs gärna om de olika systemen hur de fungerar och uppträder beroende av vilken systemfunktion som reagerar, t.ex. landsväg kontra stadskörning då hastigheten påverkar uppträdande/funktion.
har haft två bra varningar, en nyligen även om den var lite väl aggressiv så var den ändå bra. men ett par riktigt dåliga. den senaste med relativt tom väg var den konstigaste.
av AndS
Mina två varningar som hänt på samma plats utan verklig orsak med varningsljud och det drar till ordentligt kraftigt i bältet, minns jag rätt gjorde den en snabb inbromsning.
Har den i dina fall dragit till bältet eller bara varnat med ljud? Tänkte du inte på om den drog till bältet, då garanterar jag att den inte gjorde det för det minns du ;-)
av AndS
Då var det bara "early warning", troligtvis att något detekteras där systemet tycker du skulle påbörjat bromsning. Har väl hänt någon enstaka gång att det plingat igång utan jag sett orsaken.
AndS skrev:Då var det bara "early warning", troligtvis att något detekteras där systemet tycker du skulle påbörjat bromsning. Har väl hänt någon enstaka gång att det plingat igång utan jag sett orsaken.
oki!
av perhall
Råkade nyss ut för i en Volvo att jag körde om en långtradare på kvällen, min fart 170-180, sen kväll, nära Gränna. Bilen tvärnitade, jag låg fint i min fil och långtradaren i sin. Min kollegas SQ7 tvärnitade från 130 när en plastpåse blåste över vägen. Allt är ju relativt men det är rät tlångt kvar tills bilar kan köra själva...
perhall skrev:Råkade nyss ut för i en Volvo att jag körde om en långtradare på kvällen, min fart 170-180, sen kväll, nära Gränna. Bilen tvärnitade, jag låg fint i min fil och långtradaren i sin. Min kollegas SQ7 tvärnitade från 130 när en plastpåse blåste över vägen. Allt är ju relativt men det är rät tlångt kvar tills bilar kan köra själva...
Det var inte så att du körde med adaptiv farthållare och att den bromsade kort för att den trodde att lastbilen låg i din fil? Fick du en kollisionsvarning innan?
Jag vet att Volvo använder både radar och kamera just för att inte bromsa felaktigt för plastpåsar och liknande. Att använda bara kameran kan ju lösa problemet att bromsa men med risken att bilen även kan bromsa på spökmål.

Till trådskaparen, under inställningar-->intellisafe (har jag för mig) så kan man ändra timing för varningen. Om den står på tidig så är det större risk för felaktiga varningar. Jag kan köra på standardläget med SPA-bil utan problem men fick ofta felaktiga varningar med de gamla systemen (V40, V60 gen1). Om standardläget fungerar dåligt kan man ändra till sen varning men det är nog just tidig man ska välja bort om man får felaktiga.
Carlzone skrev:
Till trådskaparen, under inställningar-->intellisafe (har jag för mig) så kan man ändra timing för varningen. Om den står på tidig så är det större risk för felaktiga varningar. Jag kan köra på standardläget med SPA-bil utan problem men fick ofta felaktiga varningar med de gamla systemen (V40, V60 gen1). Om standardläget fungerar dåligt kan man ändra till sen varning men det är nog just tidig man ska välja bort om man får felaktiga.
tack, får kolla!
Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]