NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gsson
Hej!
Min Volvo v50 vill ibland inte starta.

Här om dagen skulle jag åka iväg på morgonen och bilen startade ej? All instrumentbelysning lös och startmotorn gick för fullt. Men motorn ville inte "tända"?

Jag lät bilen stå över dagen med batteriladdare och på kvällen gick den igång som om inget hade hänt. Dagen efter tog min sambo bilen till jobbet. Men när hon skulle hem ville den inte starta igen. Hon försökte låsa och låsa upp med fjärrkontrollen några gånger för att se om eventuellt det är startspärren som krånglar. Hon gjorde det ca 10-15 ggr. Hon hade tur och den gick igång. Vet ej om det var det som hjälpte?

Nu tänkte jag felsöka för att se om jag kan hitta några fel, men jag vet inte var jag ska börja? Jag har beställt en OBD2 avläsare för att förhoppningsvis få någon kod där ifrån. Men det kanske inte syns något om bilen går igång. Kanske måste vänta tills felet kommer igen?

Är det någon annan som har varit med om detta och kan dela med sig av erfarenheten?
Ca 12,5V i vilospänning (Motor av) och 14,4V med motorn igång ibland högre å ibland mindre men absolut inte under 13,7V
av Gsson
DayDreamer skrev: mån 07 dec 2020, 18:41 Ca 12,5V i vilospänning (Motor av) och 14,4V med motorn igång ibland högre å ibland mindre men absolut inte under 13,7V
Har kontrollerat spänningen nu. 12,39V vilospänning. 14,81V när motorn är i gång.
Än så länge har bilen gått igång när jag provat vilket är bra. Men den lär ju jäklas någon mer gång.
av Gsson
Marnlasse skrev: tis 08 dec 2020, 14:15 Lossa kamaxelgivaren och ta bort smuts på den och kolla injustering av den , den har ovalt skruvhål kanske räcker det att justera den närmare kamhjulet ,eller byt givaren.
Jag bytte kamaxelgivaren i våras (om det är den som sitter uppe under motorkåpan). Men kanske behövs justeras som du skriver? Men den har gått utan problem fram tills nu.
Kan vevaxelgivaren vara boven? Då borde det komma en felkod tycker jag?

En annan sak som är typiskt och har hänt mig några gånger är när jag har lämnat bilen till verkstan för något större jobb så har det kommit andra fel kort efter att jag hämtat bilen? Även denna gång. Jag hade den inne för att byta styrväxeln till servon som hade gått sönder. Och nu kom detta? Typiskt!
Ja, dessa bilar verkar ibland kräva lite mer av sina ägare än andra bilar.
12 år gammal. Miltal okänt. Men jag tror du har mer att vänta.

Min var snäll till 19000 mil. nu har den gått 24500 mil och kräver en del för att hållas rullande.

Min åsikt är att man får lägga ner en del egen tid eller mycket pengar för att hålla bilen rullande efter 20000 mil. Det finns naturligtvis bilar som klarar sig bra men också motsatsen.

Lycka till!
av SvGu
Nu har jag testat att byta batteri som jag läst mycket om utan bra resultat. Jag läste av en kod, P0340 som betyder - Kamaxelläge sensor A (blank 1) -kretsfel.
Jag bytte den sensorn för ett år sedan och det är ju konstigt att bilen går ibland om det är den som är trasig? Kanske borde testa att byta den igen?

Här om dagen ville den inte starta. Jag körde startmotorn ända tills batteriet nästan var slut. Sedan kom min sambo och bogserade mig en bit och jag fick igång bilen på rull.
Jag har läst något om att det kan vara startmotorn det är fel på. Men där vet jag inte så mycket om? Finns det någon här som vet mer vad det kan vara?
Tack!

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]