Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har stött på minst fem personer som tycker att panoramatak är helt onödigt, men själva köper så stora hjul som möjligt. Jag tycker precis tvärtom, men får sällan någon sympati.
Ekonomiskt har jag svårt att tro att de stora hjulen kostar mindre över tid...
Men båda går ju tillbaka på att man bör köpa en bil som man gillar!
av AndS
perhall skrev: sön 06 dec 2020, 20:53 Ekonomiskt har jag svårt att tro att de stora hjulen kostar mindre över tid...
Jo, tro kan ju försätta berg sägs det. ;-) Tyvärr har jag inte lyckats bevisa den tesen.
Men åter igen, vill man verkligen ha något så köp, men man ska vara ärlig mot sig själv att varje extra krona man lägger på sin bil inte är någon investering utan får hamna på nöjeskontot.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av troubleshooter
Håller på att räkna på bil just nu! Jag räknar som så att Paket kan man få tillbaka upp till 50% med lite tur , alla lösa tillbehör är värda 0 kr när man säljer eller byter in bilen, så välj paket om det är prisvärda och löst lull lull för att du faktisk vill ha det, det är ju så att allt som faktiskt är "Need to have" kommer med i en grundutrustad bil., allt annat är ett ilands problem :-D
av perhall
troubleshooter skrev:Håller på att räkna på bil just nu! Jag räknar som så att Paket kan man få tillbaka upp till 50% med lite tur , alla lösa tillbehör är värda 0 kr när man säljer eller byter in bilen, så välj paket om det är prisvärda och löst lull lull för att du faktisk vill ha det, det är ju så att allt som faktiskt är "Need to have" kommer med i en grundutrustad bil., allt annat är ett ilands problem :-D
Det där med noll kronor stämmer inte. Det varierar med tillbehör och ålder och mil samt vilken bilmodell det är. Jag har jobbat med ganska avancerade formler för beräkning av andrahandsvärdet på options och det är sällan noll kronor. Ett panoramatak kan vara värt 6800 på en 2017 XC60 T6 som gått 7 000 mil till exempel
av troubleshooter
Du kan ha rätt, under förutsättningen att du hittar en köpare som vill ha just den optionen och är beredd att betala 6800kr för att få det på en begagnad bil, men tror fortfarande på min beräkningsmetod, då kan jag i alla fall bli positivt överraskad i slutändan ;-)
av perhall
6800 är ett genomsnittsvärde på sålda bilar, den som vill ha en viss spec kan betala mer, andra mindre, men står två likvärdiga bilar hos en handlare och en är silvermet, den andra brunmet, en har värmare, den andra inte etc. så gör det skillnad. Även om det stämmer att paketen i allmänhet har ett högre andrahandsvärde.
T ex Audi paket kostade ca 16800 minus rabatt: 4-zonsklima, keyless, värmestolar bak och något mer som jag inte minns. Är idag kanske värt 6-7000 på en 2016. Två av grejerna lösa kanske 2-3000
av Malmstroem
Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".

För mig betyder det att var och en bör välja de options de föredrar och är villiga att betala för. Om månadskostnaden för bilen närmar sig 10.000 SEK så spelar det nog knappast någon roll om du lägger till ett eller annat option som kostar några hundralappar. Det finns inte så mycket rätt och fel här -- utan det handlar om personliga preferenser. :-)

Personligen vill jag inte ha panoramatak. Luftfjädring har jag uppskattat, men eftersom jag trots allt rätt sällan åker med full packning och släp klarar jag mig rätt bra utan. B&W ljud är ett måste för vissa, men inte för mig. Däremot vill jag gärna ha t.ex. eljusterade elstolar och en tillräckligt stor motor.

Eftersom det blev en lagerbil när jag köpte min XC90 fick jag ta vad den hade. Den var hyfsat välutrustad, det var väl panorama, luftfjädring och B&W-ljudet som saknades (utöver en del saker från longuepaketet).

Det är fullt möjligt att både panoramatak och luftfjädring strular över tid. Det brukar bränslevärmaren också göra. Jag skulle inte vilja vara utan bränslevärmaren, men panoramataket och luftfjädring klarar jag mig utan. Det mesta som går sönder går att laga.
av AndS
Malmstroem skrev: mån 07 dec 2020, 13:58 Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".
Ber om ursäkt, men för mig är det en "bruksbil" för dagliga transporter, dra släp, etc, det är vår arbetsbil. Mina inlägg är utifrån det.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
av Malmstroem
AndS skrev:
Malmstroem skrev: mån 07 dec 2020, 13:58 Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".
Ber om ursäkt, men för mig är det en "bruksbil" för dagliga tramsporter, dra släp, etc, det är vår arbetsbil. Mina inlägg är utifrån det.
Så du menar att du ur rena "bruksegenskaper" inte hittar en billigare lösning än en ny Volvo med panoramatak?

Tillåt mig tvivla...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)

Läckage från taklucka