Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av slaskme
Hej jag har sökt men efter ett gäng sidor som får träffar på "CAN" och "knappar" så hittar jag inget vettigt.
Tänkte sätta in en gammal pekplatta i min V70 MY11 och köra ut ljudet till AUX ingången på original High Performance stereon.
Det hade varit bra om jag hade kunnat använda ratt knapparna för att hoppa fram till nästa låt i ex.vis Spotify.
Tänkte ligga och lyssna på CAN bussen och trigga på knapptryckningarna för att emulera en vanlig Android fjärrkontroll som sitter på ett vanligt headset.
Jag har inte ens koll på var man bäst kommer åt rätt CAN buss i bilen, antar att jag får skaffa Vida och leta där. Men om någon kan tipsa skulle jag uppskatta det.
Jag antar att knapparna går på LIN från ratten men jag antar även i min enfald att någon styrenhet borde eka ut dem på CAN?

Jag ber om ursäkt om infon redan finns här i något forum men jag har inte hittat nått.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Rattknapparna (till "radion") talar med ICM på LIN-bus, via SWM, och det ser ut till att ICM skvallrar om dom knapparna ut på CAN-nätet, om det nu inte endast är LIN-bus på ICM, pin C1:6 som nyttas, se t.ex denna adaptern, som ser ut till att nytta både LIN och CAN:
(har inget facit tyvärr)
Spoiler »
Och här är dom andra modulerna på samma CAN;
Spoiler »
Användarvisningsbild
av slaskme
Tackar Jiha, jag har lite att lära mig när det gäller Volvos styrenhetsbeteckningar men CAN schemat är ju väldigt bra.
Egentligen tycker jag att en Amazon har lagom mycket elektronik :-)

Då ser det ju ut som att signalerna bör finnas på CAN, och att jag kan försöka hitta signalerna i OBD uttaget utan att behöva bryta mig in någon annanstans, åtminstone inledningsvis.
I bästa fall kanske någon här har en dbc fil eller annan info, som gör det lättare att hitta rätt meddelande/signal.
Användarvisningsbild
av jiha1968
hmm, när jag tänker efter lite, så nyttar troligen adaptern CAN-bus endast till speed-puls, back-ljus signal, P-broms, m.m, medan LIN-bus nyttas till "rattknapparna",
så jag gissar radions rattknappar endast går att hitta på LIN-bus, kan inte direkt se någon annan modul som torde nyttiggöra den signalen på CAN,
men troligen sitter det någon här inne med korrekt svar på frågan...?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]