Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har volvia. Du hittar det på deras hemsida. Heter något som trygghetspaket plus, har jag för mig. Några hundralappar om året för mig som bor i en småstad.
Användarvisningsbild
av poscarjr
EbbevonVolvo skrev: lör 05 dec 2020, 21:32 Jag har volvia. Du hittar det på deras hemsida. Heter något som trygghetspaket plus, har jag för mig. Några hundralappar om året för mig som bor i en småstad.
Också Volvia. Taget. Tack!
av AndS
En glasskiva spricker och ett plåttak får ett stenskottsmärke, ingen buckla. En glasskiva byter man och ett stenskott bättrar man med färg.
Så det är skillnad om du fokuserar på kostnader och hur man åtgärdar.
Köper du en ny bil för en halv miljon eller mera så välj vad du önskar i tillbehör och har ekonomi till. Att räkna någon cl/mil i ev. extra förbrukning som argument att inte välja glastaket det är som att sila mygg och svälja kameler. Sedan om något oturligt händer är väl inte några tusenlappar i självrisk hela världen utifrån vad bilen i sig kostar, är det så att du pressat ekonomin för att köpa en bil så ta bort något tillbehör och sätt av 5000:- som säkerhet för en självrisk.
Är själv minimalistisk med våra bruksbilar för att minimera strul och verkstadsbesök.
av V70_2005
Tror TS vill ha panoramataket men söker argument mot. Gjorde samma sak när jag kryssade i allt utom luftfjädring och b&w på min xc90. Fortfarande nu tre år senare blir jag lite ”glad” när någon har problem med sin luftfjädring och klappar mig själv på axeln för mitt smarta val (egentligen handlade det om att jag tyckte att någonstans måste man dra gränsen och 25000:- till...) Bekräftelsepsykologi. Hade jag valt luftfjädringen hade jag inte förstått alla som inte förstod vitsen...

Glastaket är som sagt grymt när man lastar på taket, där känner jag att glaset skyddar mot repor etc. Lägger verktyg etc som jag inte lagt på en lackad yta. Och råkar man lägga mot ett grusigt cykeldäck är det inte garanterat repor.

Att man sen ser grejerna när man funderar om man glömde stänga takboxen eller inte eller om någon cykel håller på att lea upp sig är ett jättestort plus.

Välj takräcken du kan öppna luckan med så kan man t.o.m. rycka i grejerna för att känna under färd.
Användarvisningsbild
av poscarjr
V70_2005 skrev: sön 06 dec 2020, 08:38 Tror TS vill ha panoramataket men söker argument mot. Gjorde samma sak när jag kryssade i allt utom luftfjädring och b&w på min xc90. Fortfarande nu tre år senare blir jag lite ”glad” när någon har problem med sin luftfjädring och klappar mig själv på axeln för mitt smarta val (egentligen handlade det om att jag tyckte att någonstans måste man dra gränsen och 25000:- till...) Bekräftelsepsykologi. Hade jag valt luftfjädringen hade jag inte förstått alla som inte förstod vitsen...

Glastaket är som sagt grymt när man lastar på taket, där känner jag att glaset skyddar mot repor etc. Lägger verktyg etc som jag inte lagt på en lackad yta. Och råkar man lägga mot ett grusigt cykeldäck är det inte garanterat repor.

Att man sen ser grejerna när man funderar om man glömde stänga takboxen eller inte eller om någon cykel håller på att lea upp sig är ett jättestort plus.

Välj takräcken du kan öppna luckan med så kan man t.o.m. rycka i grejerna för att känna under färd.
Du känner mig bättre än min mor :-)
Och du väljer glastaket på nästa också gissar jag...
Förresten - hur upplever du vindbruset när du har taklast?
av V70_2005
Om jag köper ny bil nästa gång kommer jag nog stå och välja och väga argument. Man vill ha allt men när man kryssat allt brukar man nyktra till och börja plocka bort grejer. Efter ett antal loopar kanske man landar någonstans.

Vindbrus vid taklast är som vanligt, vissa grejer tjuter och brusar. Tror inte glaset är värre än plåt.

Jag valde inte glastaket utan när jag köpte och man tog två ”pluspaket” så ingick det tredje. Jag valde teknik pro och klimat pro och då ingick lounge pro (glastak, lyxigare säten, läder på instrumentpanel, 230v uttag, gardiner i fönstren+ en massa annat). Hade aldrig valt glastak då, kändes fåfängt och onödigt :). Men när det var ”gratis”...

Är som sagt väldigt nöjd att ha det nu dock. Och dom andra grejerna som följde med är också väldigt uppskattade.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag var nykter från början men har fyllnat till under resans gång. Har plockat på grejer för ytterligare 40K jämfört första ordern. Nu är sista ändringsdag på torsdag så snart behöver jag inte älta mer.
Tack för din input.
av timebandit
Vi har samma sista ändringsdag Bild
Har nog lagt till saker 4 eller 5 gånger nu är nu är det nog helt stopp. Panorama är nog det enda som går att lägga till nu egentligen men det skippar jag helt medvetet då jag faktiskt inte är ett stort fan av det. Dessutom åker det nästan aldrig någon där bak Bild

Är nog som dig med, fyllnat till under tiden, för det läggs bara på mer å mer å tänker att det är dumt att snåla det där lilla för att få det där lilla, haha... Skulle inte ha en del saker men nu är där iallafall :)

Bild
poscarjr skrev:Jag var nykter från början men har fyllnat till under resans gång. Har plockat på grejer för ytterligare 40K jämfört första ordern. Nu är sista ändringsdag på torsdag så snart behöver jag inte älta mer.
Tack för din input.
Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poscarjr
Säljarnas favoriter...javisst...men väldigt fina bilar får vi :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8