- tis 24 nov 2020, 08:48
V60 T6 MY21 300mil
Början förra veckan med att jag försökte backa bilen ur en parkeringsficka på el, växeln föll ur gång på gång, fungerade inte ens med bensin/power/konstant fyrhjulsdrift. Stängde av och startade bilen löste problem.
Igår och idag, startar bilen i pure, backar ur och kör 1,5km utan problem.
Startar bilen i pure och försöker backa, bilen "knakar" från elmotorn och rullar några decimeter, försöker några gånger, lägger i D och "kraftmätaren" går i botten och bensinmotorn startar och jag kan rulla iväg.. Kan sen slå över till pure igen och allt är som vanligt.
Känns som en kontakt med verkstaden då det verkar eskalera, dock inte sett det som trådstartaren sett med kraftmätaren..
kristianmann skrev: ↑mån 16 nov 2020, 22:13Tror jag har samma problemLuddekudde skrev:HejMin visade samma sak + att den kunne "falla ut" när man skulle backa utt från en parkeringsbås, så den startade benzinmotorn. 300 mil
Har letat bland manualer och snabbt googlat utan att finna resultat kring detta.
Det är så att vid ett par tillfällen på morgnarna nu när jag hoppat in i bilen och åkt till jobbet och slår på Pure-läget går inte mätaren i botten vad gäller tillgänglig eleffekt. Det märks tydligt att den är slöare på elen också.
Efter cirka 10km har den sakta rört sig mot max och ger bättre effekt. Är det någon som vet om detta ett fenomen av att det är kallt? Jag har inte kört bränslevärmare innan. Om jag inte kör kick-down, alltså pedalen i botten går ändå inte bensinmotorn igång.
Den står i individual i bilden som utgår från pure, men det är samma sak i pure.![]()
Var inne på Volvo idag med bilen och hele E-rad enheten (elmotor + transmission) skal bytes med ny. Kostar 57.000 danske kronor + arbetslön.![]()
Mvh,
Kristian
V60 T6 MY21 300mil
Början förra veckan med att jag försökte backa bilen ur en parkeringsficka på el, växeln föll ur gång på gång, fungerade inte ens med bensin/power/konstant fyrhjulsdrift. Stängde av och startade bilen löste problem.
Igår och idag, startar bilen i pure, backar ur och kör 1,5km utan problem.
Startar bilen i pure och försöker backa, bilen "knakar" från elmotorn och rullar några decimeter, försöker några gånger, lägger i D och "kraftmätaren" går i botten och bensinmotorn startar och jag kan rulla iväg.. Kan sen slå över till pure igen och allt är som vanligt.
Känns som en kontakt med verkstaden då det verkar eskalera, dock inte sett det som trådstartaren sett med kraftmätaren..