Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonas Ivarsson
Jag funderar på att montera en motorvärmare på min 960.

Då undrar jag om det är en sk. blockvärmare på den?
Eller om det är en doppvärmare som ska monteras.
Passar motorvärmaren från nåron annan volvo-motor?

Är det någon som har någon erfarenhet av sk. slangvärmare, om det går att montera?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Normalt så är det blockvärmare på dessa! Borde funka med blockvärmare från 850.

//David
av Flyer
Sitter blockvärmare på min iaf, på högersidan.
Ser ut att vara fastsatt med en skruv bara.
Slangvärmare är ju väldigt snabba och effektiva men personligen tycker jag det känns som om det vore en betydligt enklare och snyggare lösning att montera en ordinär blockvärmare, effekten i orignalvärmaren räcker gott.
av Addekarlsson
Slangvärmare är sämre än blockvärmare. Jag har haft båda varianterna, och slangvärmaren värmer enligt mig bara den närmaste delen av motorn, medans en blockvärmare värmer hela motorn eftersom den sitter mer centralt placerad.

Men bäst är parkeringsvärmare, som jag har i min. :D

Mvh/ Adde
av Flyer
Addekarlsson skrev:Slangvärmare är sämre än blockvärmare. Jag har haft båda varianterna, och slangvärmaren värmer enligt mig bara den närmaste delen av motorn, medans en blockvärmare värmer hela motorn eftersom den sitter mer centralt placerad.

Men bäst är parkeringsvärmare, som jag har i min. :D

Mvh/ Adde
Skulle vilja påstå tvärtom iofs eftersom hela idén med slangvärmare är att den skapar cirkulation på kylvätskan från nedre kylarslangen upp till toppen. Alltså det jag pratar om är en riktig slangvärmare som har en mindre slang som går upp till toppen, en sån där som bara sitter på kylarslangen utan något mer är skräp och precis som du säger så värmer den bara upp det närmaste.
av lennart lundberg
Hej!

Vad är det du är ute efter?
Är det att få en lättstartad motor när det är kallt och att få upp motortemperaturen snabbare.
Har själv en slangvärmare på den nedre slangen till motorn, en Volvo 960 3,0 och en 940. Det fungerar utmärkt och var lättmonterat och underhållsfri. Vi har även bensinvärmare "parkeringsvärmare" på båda bilarna, men det är ett betydligare dyrare alternativ inget som man eftermonterar på en gammal bil.
En annan fördel är att den går att flytta över slangvärmaren till nästa bil du köper utan något större problem.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

I sista numret av Vi Bilägare Nr: 15 / 07 har man jämfört slangvärmare mot blockvärmare ej förväxla med insticksvärmare. Det finns även del prisuppgifter och diagram över temperaturtester.
Där talar det mesta för att montera slangvärmare av flera själ och även i kombination med blockvärmare på nya bilar där en del motorblock saknar fryspluggar för att montera insticksvärmare i.

Lennart 960
av Jonas Ivarsson
Hej igen

Har nu investerat i en blockvärmare till en 850.
Det visade sig att det är samma värmare till dom bägge.
Det är en sk. blockvärmare som fästes med en skruv utanpå blocket.

Det ska bli intressant att se hur effekten blir av denna.
av LOB
och hur blev effekten av blockvärmaren? Var satte du fast kabeln? Samma placering som på 850?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]