NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eli77azz
#1415378
Har en volvo v50-04 med problem med värmen i kupén.

* Tempgivaren på motorn går upp till mitten.
* Kylarvatten finns i burken

De är så när jag har ställt reglaget på full värme så blåser de bara kallt när jag vrider upp hastigheten men när jag sänker hastigheten till nästan noll så blåser de varm från fläkten.

Kan de va att termostaten har gett sig?
av Erik Å
#1415396
Låter lite som igenkalkat värmepaket.. Blir det bättre värme med mer varv på motorn? Det tyder isåfall på dålig genomströmning (eller möjligen luft i värmepaketet).
Det finns folk som backspolar värmepaket och påstår att det hjälper (finns gott om filmer på youtube, sök på heater core flush). Själv slängde jag in ett nytt i min gamla V70.. :P
Användarvisningsbild
av HCP
#1415435
Testa kör enbart manuellt läge, inte auto.
Min kupé-sensor tror det är 94c så autoläget funkar inte alls nu på vintern. Kör ett tag med det och se om det blir annorlunda.

Magnetkoppling på AC kan vara en orsak också, kör AC av för att se om de blir varmt.

Annars håller jag nog med ovan, tätt paket som möjligen kan lösas med en sköljning.
Användarvisningsbild
av akterspegel
#1415703
Min cupésensor misstänker jag beter sig konstigt efter att jag bytte cupéfilter i somras och i smband med det gjorde jag rent sensor och fläkt med dammsugaren. Den ville inte blåsa kallt på passagerarsidan när jag körde med ac på sommaren och jag upplever det som att det inte blir så varmt i cupén nu på vintern. Kan man byta fläkt eller byter man hela paketet? det kan vara något liknande problem du har. Jag har en c30 Drive -11.
Användarvisningsbild
av HCP
#1415741
akterspegel skrev: tis 01 dec 2020, 10:33 Min cupésensor misstänker jag beter sig konstigt efter att jag bytte cupéfilter i somras och i smband med det gjorde jag rent sensor och fläkt med dammsugaren. Den ville inte blåsa kallt på passagerarsidan när jag körde med ac på sommaren och jag upplever det som att det inte blir så varmt i cupén nu på vintern. Kan man byta fläkt eller byter man hela paketet? det kan vara något liknande problem du har. Jag har en c30 Drive -11.
Gör samma test du också, AC av och manuellt läge på (då lyssnar den inte på kupesensorn), är värmen fortfarande klen sitter felet i värmepaket eller slangar. Får du däremot värme i manuellt läge är det AC-delen som behöver inspekteras.
Användarvisningsbild
av akterspegel
#1415804
Jag fick full kyla på vänstersidan men ej på höger vilket kanske tyder på något spjäll som reglerar zonerna men det blev så efter att jag bytte filter/rengjorde givare. Nu när det är kallt kommer värmen på båda sidor men jag har tempen på 24* istället för 22* som jag brukar ha för att det ska upplevas som rumstemperatur.
Användarvisningsbild
av HCP
#1415868
akterspegel skrev: tis 01 dec 2020, 18:56 Jag fick full kyla på vänstersidan men ej på höger vilket kanske tyder på något spjäll som reglerar zonerna men det blev så efter att jag bytte filter/rengjorde givare. Nu när det är kallt kommer värmen på båda sidor men jag har tempen på 24* istället för 22* som jag brukar ha för att det ska upplevas som rumstemperatur.
Det går att synka om detta genom VIDA t.ex., osäker på andra verktyg klarar av det.
Den går igenom spjället och nollar det.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]