Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Cox skrev:Kan aldrig bli billigare, har verkstaden utbildad personal eller ska dom lära sig på din bil. Dagens tekniker har baske mig inte det kunnandet som åtminstone jag ställer. Har jobbat som mek och vet vad jag pratar om. Det är inte bara att byta kolvar och ringar, alla toleranser och lager ska bytas ut om man renoverar en motor. Blir lätt väldigt kostsamt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Jag hade en Audi TT med ca 350 hk. Motorn skar då en kolv smälte.
Jag åkte in till Audi då jag hade en fråga angående renovera motorn och fick då svaret att de visste inte då ingen där hade renoverat en motor :)
av Cox
Jag är inte förvånad, idag byts slitdelar och man läser felkoder och chansar att man byter rätt komponent. Väldigt få tar på sig att renovera motorer. Det blir inte billigt eller lönsamt heller

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av monza
Med det resonemanget blir din motor ett enda stort försök.
Bilen ska ha en frisk motor, inte den billigaste lösningen.
Återigen: Kräv källhänvisning, deras namn o telnr o begär i samtalet att få mejlat infon, uträkningar etc.

Det är en skön känsla när man börjar bli känd för att vara korrekt men jobbig :-D
Låter lite som när en av mina kusiner råkade ut för en brand i bakaxeln. De hade gått över till något slags plastringar som höll koll på rullarna i lagret. Plasten slets upp, rullarna började gnaga mot varandra och till sist tog fettet i lagret eld av värmen.

Bilen var ny, så lagret skulle bytas på garantin. Men tillverkaren (Scania) ville bara byta det som brunnit. "Vadå", sa min kusin, "det sitter ju samma billiga skit på andra sidan. Nästa gång kanske inte brandkåren hinner fram innan hela bilen brunnit upp."
Han fick nya lager på bägge sidor.
av William85
Ett kolvbyte innebär ju inte en fullständig motorrenovering, din motor har gått 7000mil och bör knappt vara sliten i lager osv utan de öppnar väl upp, byter kolvar och sätter ihop igen med nya packningar bara. Om det nu är ett känt problem får man väl lita på att det löser problemet och att du har fördelen i att fortsatt ha din motor med känd historik. Visst att få en ny eller nästan ny motor skulle ju vara en fin bonus men jag skulle hellre få kolvarna bytt än få en annan likvärdig men okänd 2014-motor.

Däremot får de ju garantera att det kommer lösa problemet, och om inte att du får vidare hjälp naturligtvis.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]