Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Skulle tro att det snart blir dags för mig att byta avgassystemet på min bil och har lite frågor och funderingar.

* Läste i ett tidigare inlägg att originalsystemet var 2,25" stämmer verkligen det och att det även ska vara det på en turbo? Har inte mätt mitt, men det är garanterat grövre än 2,25"

* Har det någon betydelse om man sätter 2 utblås där bak, ett på varje burk som det finns möjlighet att göra, eller är det endast för ett snyggare utseende? Jag har ju möjlighet att plocka bort en färdig bit i stötfångaren på vä sida för att även få ett utblås där också. (Det sitter på hö sida för er som tror att jag skrivit fel)

* Vad skulle ni rekommendera för system om man ändå ska byta?

Hoppas man kan få lite input i ämnet så man inte är helt ute och cyklar när det är dags :roll:
Användarvisningsbild
av uno83
Låter ju inte riktigt som att ditt nuvarande system är original... Har du förgrening och två burkar där bak men bara ett utblås?
Användarvisningsbild
av Phantom
Ja det stämmer med två burkar bak, men ett utblås.

Som jag förstått det så ser det ut så på en AWD... :???: Kanske beroende på 4-hjulsdriften, eller har jag fel :?:
Användarvisningsbild
av uno83
Det kanske det gör, har ingen koll på det. Låter ju iofs märkligt, vad ska det röret utan utblås vara till för?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det stämmer att det sitter två burkar bak, men bara ett utblås. Så ser det ut orginal.

Nu när du ändå byter. Varför inte gå på ett sportsystem från t.ex Ferrita? Förmodligen bättre hållbarhet och mycket goare ljud!
av Stefan1
ok jag har samma men varför? klart det ser shystare ut med två utblås.......(funderatmycket på mitt enstaka men två burkar)

finns det någon efekt att få genom två utblås med orginal för övrigt?
Användarvisningsbild
av Nexus
2 utblås ger inte mera effekt då avgaserna tar lättaste vägen i mitt fall med simons twinpipe så ryker det lite mera på vä sida. men helt klart ska du sattsa på ett sportsysten för att få det goa ljudet och kanske lite lättare för bilen att andas med grövre rör. :wink:
2,25 " är orginal helt rätt hade det på min 2,5T men inte nu längre :D
av Diver
Hej,

Jag har en V70 XC -99.
Antar att det är samma avgas system som på min!

Min bakre ljuddämpare var det hål i nyligen!

Mekonomen hade inte denna, inte micro eller någon annan. (Det fanns rostfritt, men det var i delar.

Den/dom bakre ljudämparen är ju i ett.
Mitt utblås är på höger sida. Bakre ljudämparen var dock en burk på håger OCH på vänster sidan!

Volvo tog ~~3.700 kronor för ljuddämparen. Skarven är över bakaxeln. Jag var tvungen att kapa den "slangklämman" med en liten slip. ("Slangklämman" är fastsvetsad på den bakre ljuddämparen!)

Hoppas detta hjälper något!

MVH
Diver
Användarvisningsbild
av Nexus
Diver skrev:Hej,

Volvo tog ~~3.700 kronor för ljuddämparen.

MVH
Diver
3700 :-O) kan du ju få ett nytt sportsystem för(efter katt då :wink: )
av Diver
grammse skrev:
Diver skrev:Hej,

Volvo tog ~~3.700 kronor för ljuddämparen.

MVH
Diver
3700 :-O) kan du ju få ett nytt sportsystem för(efter katt då :wink: )
Nja. Inte till en AWD iallafall!?. (Hoppas jag inte iallafall)
I vilket fall. Ganska sjysst av volva att bygga ihop två ljudämpare med en meters rör emellan utan mölighet att byta bara en av dmo. Hos mig var bara en ljuddämpare sönder. OK. kanske hade gått att lösa på något sätt, men men. Ganska otymplig hela enheten iallafall!
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]