Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415419
Min stolsvärme har lagt av. Efter mätning verkar det inte vara något fel på någon av slingorna. Samma Ohm-värde på både höger sida (som fungerar) som vänster. Båda modulerna får 12V in via den röda kabeln. Men här börjar skillnaderna...

På den fungerande sidan kan man mäta 4V ut till värmeslingan och 10 kOhm över termostaten (gula kablarna)
På den felaktiga sidan kan man mäta 0V ut till värmeslingan och 4.5 kOhm över termostaten.

Då måste felet ligga antingen i termostaten eller i modulen. Troligen i termostaten eftersom det är skillnad. Kan man byta bara den? Eller kan det ändå vara modulen?
#1415442
Troligen SHM-modulen, byt om på modulerna. (om inte sensorernas temperatur var lika, blev mätvärde fel)
Vid fortfarande fel, kolla jordning till SHM och spänning på LIN-bus från CEM*, gul-grå kabel,
och mät motståndsvärde i slingorna: <1 Ohm +motstånd i dina mätsladdar .

Ta ev. en sladd från temp.sensorn på den ena sidan, över till den andra. (får inte testas i mer än några sekunder)
NB: spänningen till slingorna är inte konstant, den pulsar av/på, men inte så snabbt.

Om det inte är fel på SHM-modulen, ta en begagnad sittdyna från skroten.
(gärna från passagerarstolen om förarstolen är sliten, men det får vara samma typ stol, Standard / Sport, mät slinga/temp.sensor)
Om du byter hela stolen, får den självklart vara från rätt sida... (facelift-stolar går inte utan lite modifikation)

Eller ta hem ett nytt värmeelement från Volvo, Standard stol 30675155, Sport 30675156 (upp till år 2004), pris drygt 1000kr?
Har inte kollad hur "omöjligt" det är att byta endast temp.sensorn, om man hittar/har en likadan.

Byte slinga/dyna, Standard stol, XC:

*på nyare P2-bilar styrs SHM från CCM
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
#1415541
Stolsvärmen har en felkod. Det är bara att läsa av först för att se. Slingorna som sådana har inga egna felkoder så sätts det en så är det sannolikt elboxen som sitter under förarstolen. Ganska enkel att byta, men lite jobbig åtkomst bara. En skruv fäster den i undersidan på stolen. Finns begagnade på Bildelsbasen. Har bytt själv en gång.

Finns det verkligen en termostat i verklig mening? Är det inte bara två olika motstånd för hög och låg temperatur och sedan är strömmen på eller av?
#1415542
Ingen felkod är satt vilket gör att jag tror att termistorn är boven. Om den har fel resistans så tror boxen att det är fel temperatur och då slår den möjligen aldrig igång men det kanske inte ger en felkod.
#1415544
Om man vet vilken termistor det är skulle man kunna byta den antar jag. Någon som vet vilken det är? Eller måste man köpa hela stolen på skroten, alternativt värmemattan som reservdel?
#1415621
NTC-Termistorn är omärkt, men mäter ungefär:
18K Ohm / 3'C
6K Ohm / 21'C
3K Ohm / 35'C
Och om man tager TS sina mätningar med 4,5K och 10K, så var slinga-temperaturen ungefär 26'C på den "döda" och 16'C på den andra, troligen har någon suttit i den "döda" stolen just innan mätningen ;-)
P2_seat_heater_thermistor 18K_3C 6K_21C 3K_35C.jpg
P2_seat_heater_thermistor 18K_3C 6K_21C 3K_35C.jpg (158.04 KiB) Visad 2410 gånger

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]