Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ewallen
Tjenare! Har en V70 som tyvärr har standardpaketet som inte riktigt tillfredsställer mig helt. Nu under Black Friday tänkte jag därför slå till o köpa lite prylar o uppgradera mig. Är inte så kunnig inom billjud, vet inte vilka märken som är att föredra osv.

Tänker att jag vill byta högtalare i fram- och bakdörrar, stoppa i ett slutsteg som kan driva dom, samt baslåda med separat slutsteg?

Målet är att få ett välljudande system med bra klarhet, men ändå bra drag när man vill fläska på. Lyssnar på väldigt blandad musik, allt ifrån tung metal till Tiestodängor. Tar gärna emot tips på både idéer på hur jag skulle kunna gå tillväga och vilka steg/högtalare som levererar till ett överkomligt pris. (inte mer än 10k för allt).

Tack på förhand!

//Emil
av OveVolvo
Har du kollat med nån affär som sysslar med billjud? Under 10 kommer du nog inte dock... :-o
av mkv
Håller på och skall fixa ljud till a-traktorbygge åt dottern med. Verkar som man åker på att köpa en ljudprocessor, uppgraderade högtalare, bas och steg för att driva dessa.
Kan bli en ganska kostsam historia som det verkar.
av ewallen
OveVolvo skrev: sön 29 nov 2020, 18:40 Har du kollat med nån affär som sysslar med billjud? Under 10 kommer du nog inte dock... :-o
Har varit inne o kollat runt på BRL m.fl, inte hört av mig till dom o frågat om specifika råd o rekommendationer. De verkar inte ha någon butik som ligger på mina breddgrader heller (Skåne). Har förstått att om det skall smaka så kommer det också kosta tyvärr, men spenderar man mycket tid i bilen så är det kanske värt o gräva i plånboken :-)

mkv skrev:Håller på och skall fixa ljud till a-traktorbygge åt dottern med. Verkar som man åker på att köpa en ljudprocessor, uppgraderade högtalare, bas och steg för att driva dessa.
Kan bli en ganska kostsam historia som det verkar.
Ja känns så, trodde inte man behövde göra så pass mycket men har förstått att det behövs en hel del för att man ska uppnå något som låter bra. Hittade faktiskt ett ganska fränt paket som Dyhrs Garage använde sig av i sin V70, från bilstereohörnan. Verkar vara en ljudprocessor och ett 4x100W steg i ett som man kan koppla in i originalkablaget. Kostar en peng men för smidighetens skull så skulle det kanske vara nått. Verkar finnas utgång som man kan dra till steg för baslåda också direkt vilket verkar smutt.

https://bilstereohornan.se/produkt/ljud ... vo-steg-1/
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]