NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, nu när ni alla på forumet varit så tappra med att lösa mitt problem med vibrationer i kupén tänkte jag slänga en ny boll i luften.

Det är nämligen så att bilen går väldigt fint (tycker jag), men när man kommer upp i lite högre hastigheter á > 2000 varv ish så surrar motorn lite. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det låter vumvumvumvum. Bilen kanske ska låta så? Det är liksom inget jämt ljud men det är monotont.

Har även märkt att när jag har på AC har jag ett litet mekaniskt missljud, låter liksom som en morrande dator bakom instrumentbrädan. Hör detta nu när jag faktiskt hör annat än instrumentbrädans skak från tidigare tråd.
Ljudet försvinner när jag stänger av AC.

Min första tanke är att det kanske har något med AC-kompressorn att göra? Alternativt multiremmen, och att det är den som låter illa vid högre hastigheter.

Vad säger ni andra o så visa volvoägare? :angelo:

Bilen i fråga är en Volvo V50 1.8F 2010 som har rullat 23000 mil.
Ser inga servicar på multirem i boken.

*LÖSNING*
Det var hjullager höger fram som var felet, fick det bytt på verkstad och nu låter det fint även på högre hastigheter.
ACn orkar jag inte bry mig om nu, den får vara av nu under vinter. Får se hur den lirar i sommar, kanske är en mild sommar ändå.
Senast redigerad av 1 beansbeans, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
Har du kollat spännarentill remmen? mina lät en hel del
Kan enkelt kollas genom att hänga av remmen
av beansbeans
@HCP, Hej! Vet inte om det är något fel på remmen, svängde förbi mekonomen och de kunde konstatera att det är främre höger hjullager som är trasigt.
Så lämnade den kvar där över helgen så får de fixa det. 4000 kr för arbete inklusive del blev det. Dyrt om du frågar mig men det kan det vara värt.
Användarvisningsbild
av HCP
Mjo, lagren är pressade så har du ingen sån (1000-2000kr verktyg) + lager för en femhundring så kan de va värt att få det gjort på verkstad.
av beansbeans
@HCP, Ja så är det nog, känns som att det är ett arbete jag förhoppningsvis inte behöver göra så ofta. Fick tillbaka bilen idag kl 15.00, de var väldigt snabba. Nu purrar den jättefint även på höga hastigheter.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]