Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara instämma, och oftast funkar Volvos laddhybrid-AWD ok. Men stor skillnad mot Subaru/Audi/Porsche etc.
Min kollega körde fast 3 ggr förra vintern med sin Lexus, den har riktigt dålig AWD. OK, han bor på landet men ändå...
perhall skrev: ons 25 nov 2020, 21:12
Sen tycker jag det är en märklig lösning med värmaren, nu drar ju även drivmedelskostnaden iväg + dåligt för miljön. Vad är poänge med attt ha 5 km extra räckvidd på vintern om värmaren drar 4 dl liksom..
Är det något som bensin/diesel är bra på så är det att skapa värme. Där har man nära 100% effektivitet. Har värmaren dragit 4 dl så har den i princip levererat 4 kWh värme. Skulle man tagit det från batteriet istället hade man halverat körsträckan från 40 till 20 km.

Så låt bensin/diesel göra värme och låt batteriet stå för framdrivningen. Det är nog den mest ekonomiska lösningen för de allra flesta.

Sedan kan jag tycka att man borde kunna värma bilen på el när den står inkopplad, men det går ju att fixa till det själv med separat sladd och kupevärmare om man vill.
maba skrev:
perhall skrev: ons 25 nov 2020, 21:12
Sen tycker jag det är en märklig lösning med värmaren, nu drar ju även drivmedelskostnaden iväg + dåligt för miljön. Vad är poänge med attt ha 5 km extra räckvidd på vintern om värmaren drar 4 dl liksom..
Är det något som bensin/diesel är bra på så är det att skapa värme. Där har man nära 100% effektivitet. Har värmaren dragit 4 dl så har den i princip levererat 4 kWh värme. Skulle man tagit det från batteriet istället hade man halverat körsträckan från 40 till 20 km.

Så låt bensin/diesel göra värme och låt batteriet stå för framdrivningen. Det är nog den mest ekonomiska lösningen för de allra flesta.

Sedan kan jag tycka att man borde kunna värma bilen på el när den står inkopplad, men det går ju att fixa till det själv med separat sladd och kupevärmare om man vill.
De där sifforna stämmer inte alls. Antingen försöker du förleda forumet eller så har du ingen koll...
Vad är det som inte stämmer, jag utgår från dina siffror? Bensin innehåller ung 9 kWh/l och diesel 10 kWh/l. 4 dl blir då ung 4 kWh. Kör man på el drar en bil ung 2 kWh/mil. Dvs skulle man tappa 2 mil räckvidd om man använder batteriet att skapa 4 kWh värme istället för att driva bilen framåt. Att tro att 1 kWh (5 km extra räckvidd) från batteriet skulle kunna skapa samma värme som 4 dl bensin är inte rimligt.

Jag uppskattar att ”sanningen” är någonstans mellan 5 och 20 km. Med en snitthastighet på 60 km/h och 40 km räckvidd så skulle det gå att att köra i 40 min utan elvärmare om bilen drar 2 kWh/mil. Om vi antar att man behöver en värmeeffekt på 4 kW (Tesla har 6 kW maxeffekt) så kommer man efter 30 minuter tömt batteriet, 6 kWh till framdrift och 2 kWh till värme. Då har man tappat 10 km räckvidd och behöver köra sista milen på bensin och med kallstart så kanske den drar 1 liter den sträckan. Är det inte då bättre att låta bränslevärmaren dra 4 dl istället?
Jag har knappt visat några siffror. Det har däremot framkommit i flera tester och energin är reält mycket billigare med el, dessutom är avgaserna helt orenade. På tyska ADAC finns uppgifter om hur mycket el-, bensin- och dieselvärmare drar.

F ö testades V90 T8 i mot Merca och Audi i senaste ams som kom häromedagen, alla tre testförarna dissade Volvon, som kom sist, pga värmarlösningen
Dieselvärmaren drar i runda slängar MAX 6 dl/timme (det är alltså maxeffekten) och ger då i runda slängar 5 kW. Har en verkningsgrad på runt 90%.
Förbränningen är förvisso orenad men å andra sidan väldigt effektiv. Mer effektiv än en hybridmotor som startar nerkyld, och dessutom då katalysatorn är kall så tar det flera kilometer, eller mer, innan den börjar rena avgaserna.

Så, ja, dieselvärmare och bensinvärmare är fenomenalt effektiva och ger mycket hög effekt kontra förbrukningen.
1. Oavsett era räkneexempel (inkl. det absurda att räckvidden skulle halveras vid förvärmning med elvärmare) slutar det med att det är billigare att värma med el.
2. Givetvis mycket mer miljövänligt med el (en bra redan fossilmotor är en annan diskussion, här snackar vi orenat).
3. I många fall - för vissa alltid, för andra ibland - står ju plugin-fordonet ändå på laddning. Det absurda med Volvon är att den bränner orenad bensin samtidigt som batteriet är fullt och anslutet till en laddare...

Jag tror inte jag är ensam om att tycka denna lösning är konstig...
Om det är kallt så lär du faktiskt snudd på halvera sträckan, vilket inte är konstigt alls.
Så även med exempelvis Tesla. Ett test som något ställe gjorde (minns ej vilka) så vid, tror dewt var -7 grader ute, så tappade man 40% räckvidd.

Varför?
För att värma luft kostar ENORMT mycket energi.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Svart grill

Hej. Har en V60 -24. Skulle vilja ha en helt sva[…]

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]