Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaxione
Hej!

Fick upp "låg batterispänning" på min V70 MY16. Är lite konstigt att ens få upp det meddelandet när man inte använt dieselvärmaren och kört relativt långa sträckor tyckte jag, batteriet är knappt 2år gammalt också så ska inte vara problem med det. Iallafall så kopplade jag inte batteriladdaren och mycket riktigt så visade den under 20% batteri kvar. Lät den vara inkopplad och gick in en stund. När jag kom ut igen 1tim och 30min senare så visade det att batteriet var fulladdat. Är inte det väl snabbt? Det stod 12.7v på displayen så då har det väl laddat iaf?

Är en sån här laddare jag har

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-608201/

Tacksam för hjälp
av ChristerN
Om ett batteri ger låg utspänning och sedan "lurar" batteriladdaren att det är fulladdat efter kort tid är batteriet med största sannolikhet slut.
Ett batteri under laddning ska ligga på drygt 14V och ligga kvar där några timmar efter att man kopplat bort laddaren - om det är friskt.
Batteriets ålder är ingen garanti för att det är friskt. Kan vara kortslutning mellan några plattor inne i batteriet eller annat. Det finns de som fått igång batterier som visar samma tecken som ditt men dessa blir aldrig att lita på.
Sammanfattning: Ditt batteri är med största sannolikhet slut.
Användarvisningsbild
av MartinS
ChristerN skrev:Ett batteri under laddning ska ligga på drygt 14V och ligga kvar där några timmar efter att man kopplat bort laddaren - om det är friskt.
Det håller jag inte med om... Däremot skall det hålla sig över 12.72v men det kommer dala ner mot det ganska fort även om det är friskt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nu vet jag inte vad det är för kapacitet på ditt batteri, men antar vi ca 80 Ah och du behöver ladda 80% av kapaciteten med en laddare med 4 A borde det ta runt 0,8 * 80 Ah / 4 A = 16 h att ladda. Detta är om laddaren ger 4 A genom hela laddningen, så det tar nog något längre tid.

Jag skulle prova batteriet med en batteriprovare. Sedan ska man nog ta laddarens uppgift om 20% med en nypa salt.
av dannesk
Jag misstänker också att ditt batteri är slut iom att det reagerar på laddningen som det gör, det skulle tagit typ iaf 10-12 timmar för att det skulle blivit fulladdat. Kör du med ett AGM-batteri med för låg nivå för länge utan att laddas upp så kommer det ta stryk. Åldern som sagt är ingen garanti för att det är ok, jag bytte mitt batteri i min 2017 XC60 efter 1,5år och ca1500mil.

Jag har skaffat en batteritestare ifrån Biltema och den ger bra indikation på vilken status batterierna har och mitt AGM-batteri 72Ah som sitter i bilen har nu endast ca 40% kapacitet kvar och då är det batteriet 2,5år och behöver bytas igen. Jag laddar 1ggr i veckan på vintern och även regelbundet under sommaren men körde tyvärr med för låg nivå i början på sommaren ett tag så det knäckte detta batteri. Nedan ser du laddningskurvan på mitt batteri som jag satte på laddning vid runt kl20 igår och nu på morgonen strax efter kl. 06.30 så har var batteriet fulladdat.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000043659
Bilagor
IMG_1045 (Large).jpeg
IMG_1045 (Large).jpeg (56.22 KiB) Visad 1386 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Håller med om slutsatsen att batteriet behöver bytas. Det är billigt jämfört med vilka bekymmer det blir när man inte kommer igång.
Användarvisningsbild
av pb81
Ja det är bara att byta, antagligen en cell som gått åt pipan i batteriet. Det hände på ett varta-batteri jag köpte o använde ett halvår. Fick dock nytt på garanti eftersom det var såpass nytt. Släng i ett AGM-batteri, de tål lite att misshandlas lite mer.
av dannesk
pb81 skrev:Ja det är bara att byta, antagligen en cell som gått åt pipan i batteriet. Det hände på ett varta-batteri jag köpte o använde ett halvår. Fick dock nytt på garanti eftersom det var såpass nytt. Släng i ett AGM-batteri, de tål lite att misshandlas lite mer.
Är det start/stopp på bilen så ska det vara ett AGM batteri och dessa tål inte mer misshandel. AGM-batterier är känsliga för djupurladdningar och de mår bästa av att inte laddas ur för mkt då de tar skada. Därför bör man kompletteringsladda regelbundet om man kör dieselvärmare då dessa belastar batteriet hårt.
Användarvisningsbild
av pb81
Jag hag har start stopp på min och det satt inget AGM original på den, bara med automat låda. AGM tål inte djururladdning heller men AGM tål det bättre än vanliga. Själv laddar jag mitt AGM varje lördag bara för att slippa krångel.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]