NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vår V50 D3 har börjat larma för låg batterispänning vid start av tillsatsvärmaren på morgonen. Bilen körs 2x 7mil varje dag så batteriet bör vara fulladdat när bilen kommer hem på kvällen. Batterispänningen är då 12.7V och sjunker till 12.3V när jag kopplar in diagnosverktyget, spänningen ligger kvar på 12.3V när bilen står parkerat, exv över helgen.

Min slutsats var att batteriet börjar bli dåligt, men när jag kollade serviceprotokollen vi fick med vid köpet såg jag att batteriet hade bytts för ca ett år sedan (inte hos Volvo). En snabbkoll i diagnosverktyget visade att batterisensorn inte hade nollställts vid batteribytet, dvs sensorn tror att det fortfarande sitter originalbatteriet i bilen....

Kan det vara så att batterisensorn räknar fel och därmed drar fel slutsats om batteriets kapacitet, även om batteriet i själva verket är OK? Eller behöver batteriet bytas? Jag sparar gärna de 1800kr som ett nytt AGM batteri kostar ...

Tacksam för svar ...
Att nollställa sensorn nu blir inte 100% rätt heller då batteriet är ett år gammalt, och jag vet inte hur förra ägaren har kört bilen. Men förmodligen bättre än att låta det vara. Är varningssignalen vid start av tillsatsvärmare beroende på batterisensorn eller mäts bara batterispänning?
Hur påverkas SOC beräkningen av batteriets livslängd, om sensorn tror att batteriet är gammalt medan det i själva verket bara är ett år gammalt?

När bilen kom hem idag var SOC 93%, lite låg tycker jag... Samtidigt såg jag att bilen drog 9A under tiden diagnosverktyget var inkopplat ...

Det kanske är ändå batteriet som spökar...
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]