Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
Hej !

Jag har köpt en Volvo V70 2.5T FlexiFuel (alltså med gas). Motorkod; B5254T11

Har två funderingar;

1) Tänkte montera dragkrok på den då det saknas, hittade denna på nätet men där står exkl. gasdrift. Vad skiljer sig FlexiFuel och montering av dragkrok mot de övriga? Eller gör det inte det och jag kan köpa begagnad från exempelvis bildelsbasen? https://www.dragkrokslagret.se/fast-dra ... vo-v70-l20

2) Jag vill montera bort gasdriften helt och plombera, är detta någonting man kan göra själv eller behöver det göras utav auktoriserad volvoverkstad?

Tack på förhand!
Alla gasjobb är certifierad verkstad, och pris därefter. Det skall utfärdas intyg och stämplar etc. etc. Läs mer på Trafikverkets webbsida.
Gastankarnas placering hänger säkert ihop med din spekulation på dragkrok. En krok med fästen och balkar skulle nog inkräkta på gastankarna eller tvärtom.
Rådlös skrev:Alla gasjobb är certifierad verkstad, och pris därefter. Det skall utfärdas intyg och stämplar etc. etc. Läs mer på Trafikverkets webbsida.
Gastankarnas placering hänger säkert ihop med din spekulation på dragkrok. En krok med fästen och balkar skulle nog inkräkta på gastankarna eller tvärtom.
Får försöka hitta någon certifierad verkstad i närheten och se kostnad. Bilen är tänkt att byggas om till A-traktor och då vill jag bli kvitt gasdriften.
Hej! Jag har monterat dragkrok på min s60 bifuel. Det finns (fanns) 2 modeller av dragkrok att välja mellan. Den ena är för bil utan nivomat och den andra för bil med nivomat.
Alla bifuelmodeller har (hade) nivomat. Så du måste välja en krok avsedd för nivomatbil. I övrigt samma. Båda krokarna passar rent fysiskt.

Med vänlig hälsning, Bengt
Ja, jag skall inte komma med någon skadeglädje, jag kör själv en E85-bil. Men för något år sedan kollade jag tankstationer som sålde gas i Sverige. Det är möjligt att det finns fler i dag, men då när jag kollade fanns det bara 5 tankstationer norr om Gävle i hela landet. Och dom 5 låg inte i grannkommunerna till varandra.
Det kan då vara en förklaring till att du inte hittar någon certifierad gasverkstad i din närhet. Jag skall inte komma med goda råd, men i din situation skulle jag nog försökt hitta en annan bil som är enklare att bygga om till A-traktor. Om du grubblar på hur du skall bli av med bilen i så fall, så skrevs det i media för något år sedan att gasbilar var populära i Tyskland och Holland. Där fanns det en stor efterfrågan på dom då i alla fall.
Jag har också skickat fråga till besiktningen där jag skall registreringsbesiktiga bilen. I och med att hela utrymmet bak behöver byggas igen så kan jag inte frilägga tankarna heller för besiktning. Annars hade jag ju gärna besiktigat med det som där är.

Jag är inte envis, men jag ger mig helst inte. Jag följer upp och ser vad jag kan göra. :)
I värsta fall drar jag mig inte för att ta bilen söderut för att få det fixat.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]