NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej..

Nån som vet vad 'ecm-2110 gasspjäll felaktig signal' egentligen syftar på, mer specifikt alltså?
T ex, är det spjällenheten som MOTTAR felaktig signal, eller är det ecm/cem som MOTTAR felaktig (feedback-)signal från spjällenheten?
Ser inget i vida som reder ut det..
Sen är ju iofs frågan vad det (för mig som lekman med viss mek-erfarenhet iofs) gör för skillnad egentligen haha..
Jag öppnade upp till spjällhusingången idag och vickade på klaffen flera gånger (tips från Bilia).. Den rörde sig mjukt och konsekvent och inga konstiga knakljud eller så, utan bara kugghjulsljud..
För övrigt raderade jag felkoderna igen och startade sedan, då gick den hur fint som helst i 5-10min, sen kom motorfel omgående service på displayen och motorstyrningen gick in felsäkert läge.. Så, felet verkar inte vilja försvinna av sig självt, vilket iofs hade förvånat mig.
För övrigt har jag inte hunnit ta tag i rengöring av cem-kontakterna än, men det ska jag såklart göra..
Nu har vi tagit bilen till auktoriserad Volvoverkstad och de har hittills felsökt i två timmar, tyvärr utan att finna något uppenbart/tydligt fel.
Bilen går för det mesta i limpmode / felsäkert läge, men alltså inte alltid (efter omstart av bilen så kan den ibland gå som vanligt, alltifrån några sekunder till åtskilliga minuter)..
Felkoderna är som sagt ECM-0607 (ecm internt fel) och ECM-2110 (gasspjäll felaktig signal)..
Verkstan vet inte vad ECM-0607 innebär, det finns tydligen ingen info om det..
Och tyvärr verkar de inte kunna avgöra vilken av koderna som sätts först, vilket ju är lite synd tänker jag, eftersom det kanske kunde gett en ledtråd vart huvudproblemet egentligen ligger..?
Nästa vecka ska de noggrannare gå igenom kabelhärvan mellan gasspjäll och ecm för att se om någon kabel eller kontakt verkar defekt..
Nu har verkstan bytt till ett annat (begagnat) gasspjäll.. Ingen skillnad.
Sen bytt motorkabelhärva till ett annat (begagnat).. Och då försvann felet, dvs inget felsäkert läge och inga felkoder.. Men efter tredje provkörningen som verkstan gjorde så kom felkoderna tydligen tillbaka :/ men än så länge inget felsäkert läge :)..
Hämtade ut bilen idag och har kört en sväng.. Så totalt 6 mil inkl verkstans provkörningar..
Inget felsäkert läge än alltså, men känns läskigt att felkoderna kommit tillbaka :-/
Uppdatering:
Idag skulle vi köra en sväng, tro på f*n.. Efter 500m gick den i felsäkert läge igen :-(.. Vad trött man blir alltså..
Så nu återstår tydligen bara att byta den svindyra motorstyrenheten ECM :x för de tror inte på varken vacuumventilerna (till bl a 'virvelspjället') eller nån slangläcka..
Ps. Verkstan är som sagt en auktoriserad Volvoverkstad.. Ds.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]