Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stötte på lite patrull. Fick ner fjäderbenet och upptäckte att det var tvärslut i både övre sätet och gummit. Saknade övre sätet/lagringen så det blev till att avbryta operationen.

Noterar dock att det finns två sorter av lagringen
481E8708-82CC-473E-B7D1-B3BEBB05C9A6.jpeg
481E8708-82CC-473E-B7D1-B3BEBB05C9A6.jpeg (115.33 KiB) Visad 466 gånger
Försökt googla mig till om bägge sorterna passar men blir inte klokare. Går jag endast efter chassinummer ska jag ha modellen för 499kr då mina sex sista i chassinumret är 078283. Bilen tillverkad i november 2000

Tack på förhand..
kievY skrev: tis 24 nov 2020, 18:59 @MickeM, Menar du lossa muttern högst upp och hålla emot med Torx 50? Sen komma åt vingmuttern under? Just den skruven har jag inte vågat lossa på.
Med bilen på hjulen kan du utan risk öppna huven och lossa översta muttern och sedan lyfta av stödbrickan.
Då ser du bussningen i fjädersätet där under.
Ofta har den grova sprickor om den är slut.
Känn också så fyrvingade muttern sitter åt.

OBS!
Montera tillbaka allt innan bilen körs igen eller innan hjulet lyfts från marken.

Från hjulhuset:
Under fjädern ska det ligga ett tunnt skyddsgummi. Är det gummit sönder/borta kan det bli gnekande ljud när fjädern rör sig mot metallen. Fukt och smuts ökar ljudet.
Kan tystna (tillfälligt oftast) av att smörja.

Orginal är det också ett skyddande gummi på nedre varven där fjädern gnuggar mot sig själv.
"Isolator" tror jag dom kallas.
Kan ersättas av slang.
Erik Å skrev:Har du kollat hos vparts.se? De brukar ha bra koll på vilka delar som passar.. :-)
Dom säljer inte delen löst, däremot ett komplett fjäderben med lagringar och hela kittet, som passar 00-07.

Jag drar således slutsatsen att den nyare lagringen passar även 00-modellen :)

Edit: Fel, fanns tydligen två modeller av fjäderben, beroende på någon chassikod. Fortsättning följer..
Fjäderbenslagring 30714968 (den större) är till bilar* från sent 2006 och uppåt
Medan nr 31200599 är till dom äldre bilarna (upp till tidigt 2006)

Vparts säljer båda två, men listar den mindre (31220059) som 3546189, till 850 och S/V/C70.

Det går att skruva dit den större fjäderbenslagringen på äldre bilar, men...
I mitt fall gav den större utgåvan gnet från fjäderbenstornet vid varmt motorrum på en 2001 V70, och har sen då nyttat den mindre 31200599 på P2-chassit, upp till 2006. Men gnetet kunde ju bero på så mycket :bored:

*XC90 nyttar endast den större 30714968

Och dom kompletta fjäderbenen skiljer på typ underrede, sport/komfort/dynamic, motor,växellåda och utrustning som t.ex El-sits. Chassis-koden sitter på VIN-skylten. Flera trådar i forumet på val av fjäderben...
Så du tänkte byta hela fjäderbenen istället för att bara byta fjädersäte+lager?
Strögjocke skrev:Tack för engagemanget och hjälpen!

Jag kontaktade en firma som säljer kompletta fjäderben och förklarade situationen och vilken bil jag har. Blev rekommenderad en modell som ska passa, så jag beställde.

Blir spännande att se om åteförsäljaren har koll, eller om det blir fel.. Sämre kan det knappast bli iallafall :nerd:
kievY skrev:Så du tänkte byta hela fjäderbenen istället för att bara byta fjädersäte+lager?

Jag kontaktade en firma som säljer kompletta fjäderben och förklarade situationen och vilken bil jag har. Blev rekommenderad en modell som ska passa, så jag beställde.

Blir spännande att se om åteförsäljaren har koll, eller om det blir fel.. Sämre kan det knappast bli iallafall :nerd:
Ja, efter att haft nere fjäderbenen känns det som bästa lösningen. Varken fjädrarna eller själva stötdämparen har nog inte så himla mycket kvar att ge.
Hur långt har bilen gått?
Strögjocke skrev:
kievY skrev:Så du tänkte byta hela fjäderbenen istället för att bara byta fjädersäte+lager?

Ja, efter att haft nere fjäderbenen känns det som bästa lösningen. Varken fjädrarna eller själva stötdämparen har nog inte så himla mycket kvar att ge.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]