Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
stevvee skrev: mån 03 dec 2018, 13:34 Nej du kommer inte köra sönder bilen med några 2-3 cm högre däck. Bilen kommer bli högre och kanske se bedrövlig ut med profilen.
Belastningsindex bör vara snarlikt mot Xc60 (den lär ju också väga en del)
Jag har inte heller exakt rätt så jag på sommaren åker 245\35-21 och vinter 255/35-20 men för mig blir det 1,8 cm lägre på vintern.
Lägre vinterdäck fungerar bättre som du använder, större är betydligt sämre. Har lyckats repa hål i skärm med för stora dubbade vinterdäck, men det är "läänge" sedan och dålig ekonomi.
Men ts kanske inte kör där det är så mycket snö eller besvärliga vägar, utan mest barmark så då har det inte lika stor betydelse.
AndS skrev: mån 03 dec 2018, 13:23 Se min tidigare notering angående storlek. CC började levereras i feb-17 så den har bara funnits i en vinter och mycket är "företagsbilar" vilka köper den dimension som ska användas enligt Volvo. Har man otur kan väl innerskärmarna ta stryk.
En extra notering är att med större hjul en de som ska användas minskar du utrymmet i hjulhuset om den börjar samla på sig snö, så vintertid är större hjul än rekommendation sämre och känsligare än för sommarhjul.
En fråga, varför inte välja den storlek som ska användas?
Anledning till att jag kör den dimensionen är att jag fick ett par helt nya från en kompis
av Greg83
Hi, I'd like to follow up on this topic. Have the same situation - wheels with almost new winter tires 235/60/18 and v90cc. I see post is from 2018 maybe since then someone used that size on v90cc? thanks in advance
av LJN
Förändringen på radien bli blygsamma 11,5 mm dvs. det är så mycket högre däcksidan blir jämfört med 55 profil.
av perhall
Det skiljer faktiskt en hel del mellan de rekommenderade hjulstorlekarna också. Finns ju 18, 19, 20 och 21 tum och med olika bredd. Skulle kolla på omkretsen för dem, om redan 235-55-18 är bland de större så är 235-60-18 ett stort avsteg, men kan vara tvärtom också

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]