NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering i tråden för alla berörda.
Jag har nu kommit fram till att den vibrerar vid väldigt specifika varvtal. Nämligen mellan 1000-1200 rpm, både kall och varm, både i drift och i friläge.
Det är som värst när motorn är kall på morgonen. När den varm så lägger den sig strax under 1000 i tomgång nämligen.

Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av frasse4
Eftersom vibrationerna även finns med kopplingen nere så ligger felet inte i växellådan. Om det inte finns några felkoder så kolla motorfästen, är dessa fräscha så ska det mycket till för att motorn ska kunna skaka. Sedan kan man haka loss drivremmen och se om felet ligger i generator eller servopump. Jag vet inte om vattenpump en drivs av drivremmen på fordmotorn.
frasse4 skrev:Eftersom vibrationerna även finns med kopplingen nere så ligger felet inte i växellådan. Om det inte finns några felkoder så kolla motorfästen, är dessa fräscha så ska det mycket till för att motorn ska kunna skaka. Sedan kan man haka loss drivremmen och se om felet ligger i generator eller servopump. Jag vet inte om vattenpump en drivs av drivremmen på fordmotorn.
Tack för svar! Min vän (mekaniker) misstänkte också att det är motorfästena. Så jag har beställt hem alla motorfästen nu, de byts ut i nästa vecka med hans hjälp.
Så får vi se om det löser det, det ser inte ut som att motorkuddar någonsin har bytts så är väl lika bra ändå.
Jag återkommer med uppdatering i slutet av nästa vecka.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nice!
Har inte tillgång till lyft för att genomföra byte av motorfästena själv. Har precis samma bekymmer med bilen som du beskriver.

Kommer du ihåg kostnaden för byte? Om du lämnade in på verkstad för det.
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]