Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jakkeboii
Halloj, va ute och körde med V70in idag och började känna att det ryckte till lite ifrån höger framhjul när jag släppte gasen på låga varv och låg hastighet i tvåans växel. Och när jag kör på låga varv och låg hastighet så hörs det som ett klunkade ljud fram höger, men när jag kör i ungefär 40 och uppåt så låter det inte längre.
Någon som har nån idé vad jag ska kolla? Är det drivknuten eller vad kan det vara för fel?
av Jakkeboii
Braweheart skrev: mån 23 nov 2020, 15:09 Låter som Inre länkarmsbussningarna tycker jag. Var så på min iaf..

Skickat från min H9436 via Tapatalk
Glömde skriva att det låter rätt mycket när jag svänger fullt åt höger, men knappt eller inte alls lika mycket när jag svänger åt vänster. Och när jag kör på låga hastigheter igenom byn jag bor vid så låter det rätt mycket från höger fram också
av MickeM
Känn så inte hjulet är löst.
Nyss bytt till vinterdäck?

Steg1 är alltså att rycka i hjulet, både kl 3 och 9 samt kl 6 och kl12.
Känn och lyssna.

När glapp vid själva hjulet uteslutits får man fokusera på länkarmsbussning (finns två typer av länkarm på dessa) och även leta glappt motorfäste.
av Jakkeboii
MickeM skrev: mån 23 nov 2020, 17:58 Känn så inte hjulet är löst.
Nyss bytt till vinterdäck?

Steg1 är alltså att rycka i hjulet, både kl 3 och 9 samt kl 6 och kl12.
Känn och lyssna.

När glapp vid själva hjulet uteslutits får man fokusera på länkarmsbussning (finns två typer av länkarm på dessa) och även leta glappt motorfäste.
Ska byta till vinterdäck om ungefär 1 timme, sitter 15” alu fälgar, men ska känna på däcket när jag lyft upp bilen sen. Bör nämnas att bilen har coilovers om det skulle ha något att göra med det
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om bilen ändrar riktning en aning vid gaspådrag / motorbroms så kolla också (förutom länkarmsbussningarna) att att inte inre styrlederna är glappa. Ta hjälp av någon (eller ett spännband) som vrider ratten mot rattlåset och försök sen "vicka" hjulen mellan vänster och höger styrutslag. Går att testa med bilen stående på hjulen. Ska inte glappa märkbart... kan vara yttre styrled eller hjullager också om det glappar
Båda ytterknutarna var också helslut på min bil efter 20 år / 50 k. För att kolla, lyft ett hjul i taget, lägg i friläge, snurra hjulet för hand och växla riktning fram och tillbaka samtidigt som du håller ena handen på drivaxeln mellan knutarna. Glapp och "knastrande" känsla i ytterknuten är dåliga tecken :-) Lite glapp in mot lådan är däremot helt normalt
Spindelleden är svår att kolla, den ligger liksom alltid i spänn. Brukar knacka när man kör på kullersten.
Och så tar ju stabilisatorstagen slut rätt snabbt. Ta hjälp av någon som gungar bilen i sidled, skicka in handen bakom framhjulet och känn på nedre leden. Den ska inte glappa ;-)
av Jakkeboii
Erik Å skrev: mån 23 nov 2020, 21:53 Om bilen ändrar riktning en aning vid gaspådrag / motorbroms så kolla också (förutom länkarmsbussningarna) att att inte inre styrlederna är glappa. Ta hjälp av någon (eller ett spännband) som vrider ratten mot rattlåset och försök sen "vicka" hjulen mellan vänster och höger styrutslag. Går att testa med bilen stående på hjulen. Ska inte glappa märkbart... kan vara yttre styrled eller hjullager också om det glappar
Båda ytterknutarna var också helslut på min bil efter 20 år / 50 k. För att kolla, lyft ett hjul i taget, lägg i friläge, snurra hjulet för hand och växla riktning fram och tillbaka samtidigt som du håller ena handen på drivaxeln mellan knutarna. Glapp och "knastrande" känsla i ytterknuten är dåliga tecken :-) Lite glapp in mot lådan är däremot helt normalt
Spindelleden är svår att kolla, den ligger liksom alltid i spänn. Brukar knacka när man kör på kullersten.
Och så tar ju stabilisatorstagen slut rätt snabbt. Ta hjälp av någon som gungar bilen i sidled, skicka in handen bakom framhjulet och känn på nedre leden. Den ska inte glappa ;-)
Bytte däck igår kväll och höger framdäck satt inte hjulbultarna fast ordentligt, och sen kände jag på däcket när det satt på och höll man 9 - 3 och ”vickade” på däcket så va det inget glapp, men höll man 12 - 6 så va det ett glapp. Körde på kullersten när det lät från höger fram, men det är inte bara på kullersten

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]