Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan som fortsättning på min tidigare kommentar säga att jag själv har en V70 -14 som fungerat klanderfritt sedan ny. Utöver vanlig service och slitagedelar så har det inte inträffat något. Peppar peppar. :-)
Passat köper man inte innan årsmodell 2016 oavsett motor. De rostar sönder, lacken bara ramlar av i princip. De nya är däremot alldeles förträffliga vad gäller rostskydd och hållbarhet. Men då finns varken gas eller torrkopplings-DSG kvar.
Hade inte just en passat men det var 1.4 TSI med både kompressor och turbo. Riktigt trevlig motor att köra ingen snack om saken. Men det spelar ingen roll vilken verkstad man ringer. Samtliga kommer säga att det är ju inte bara en eller två vi bytt kedja på, utan det är många. Och har man tur att man klarar sig med att bara byta kedja så skall man ju vara glad. Själv fick jag inga problem under den korta tiden jag ägde bilen. Var lite dåligt påläst när jag köpte bilen, men efter jag läst alla som haft fel så sålde jag den direkt.

Har aldrig ägt en Volvo tidigare men jag måste säga att jag gillar min V70 riktigt mycket, fast jag haft lite problem med min AC som nu blir fixad på garanti. Körglädje vettifan, att det är en säker o driftsäker bil väger ju upp allt. Utseende tycker jag nästan Volvon är trevligare faktiskt, jag har Dynamicpaket på min med skinnstolar, sportratten o lite sånt. Helt OK

Nackdelar 1.4 TSI
Kamkedjan som kan gå precis närsom till stora summor pengar, minst 20k upp till 90k
DSG Lådan som är väldigt opålitlig, kan också leda till stora summor pengar, minst 20k
Dubbelmassiga svänghjulet går sönder, kan också leda till stora summor pengar, ca 10k o man bara byter hjulet och inget annat gått sönder.
Dessa tre är alltså "vanliga" fel.

Volvon
De enda stora felen jag kommit fram till som volvo kan tänkas ha är multiremmen som kan dra med kamremmen vilket leder till stora kostnader.
Även en skuren AC kan framkalla samma fel.
Dessa två är inte speciellt vanligt vad jag förstått, mer att det förekommer.

Att köra runt med en bil där man mer eller mindre vet att man kommer få problem är inte kul, att fixa smågrejer som bussningar i bakvagnen eller fläktar o ja allt smått som går sönder på en gammal bil går ju leva med.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]