Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
I feb nästa år är det dags för service igen, eftersom bilen då kommer ha gått ca 8000 mil så är det dags för byte av hjälpaggregatsrem.

Vilket märke/tillverkare av rem bör man montera? Kan man tryggt välja vilken som helst av de välkända märkena? Bör man byta även spännrullen? Såg att SKF hade en sats med både rem och rulle. Något annat som är lika bra att byta när man ändå håller på?
av William85
Vid 9000mil är det bara aggregatremmen (yttre) som byts. Däremot i samband med kamremsbyte vid 18 000mil byts även den inre AC-remmen samt spännaren till den yttre aggregatremmen (samt remmen i sig igen då).

Bytet är enkelt, mesta jobbet är att ta bort innerkärmen för att komma åt. Spännaren avlastas med en stor torx som jag inte minns storlek på tyvärr.
av Yaniz
Volvo "originalremmar" är av fabrikatet Contitech dvs Continental och spännrullarna tillverkas av INA. Skulle inte tro att exv Gates är sämre. Torx 60 på spännrullen.
av Gabriel
För info så köpte jag ett kit från Contitech, 5PK1121 Extra1 (499 kr från mekster) Den medföljande spännaren såg precis ut som den Volvo Original som satt monterad, troligen från samma tillverkare.
Jag bytte även spännaren när jag ändå höll på, inget fel på den gamla men obetydlig merkostnad och minimal extra arbetstid.
av xAx
Gabriel skrev:För info så köpte jag ett kit från Contitech, 5PK1121 Extra1 (499 kr från mekster) Den medföljande spännaren såg precis ut som den Volvo Original som satt monterad, troligen från samma tillverkare.
Jag bytte även spännaren när jag ändå höll på, inget fel på den gamla men obetydlig merkostnad och minimal extra arbetstid.
Var det T60 på spännrullen? Har hört lite olika när det gäller torxen för att dra undan spännrullen.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]