NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
Varmt är dåligt.

Tändningslås, elbackspeglar, anslutningar i dörrar och baklucka känns som möjliga felkällor.

Googlar jag internationellt så verkar det finnas lite att bita i.
Screenshot_20201122-225010__01.jpg
Screenshot_20201122-225010__01.jpg (80.15 KiB) Visad 301 gånger
av tuffebulle
Dåligt tändningslås kan göra att den vägrar starta? Men inte bör det göra så den dör i drift om jag är klok nog.
Samt det med dörrar, kan det vara kopplat till ingen start?

Ska kolla om någon kabel blir varm i veckan, vågar man röra dem under drift eller är det hålla på plasten som gäller?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Moderna bilar är ganska komplicerade och får datorerna fel information kan det börja spöka lite här och där, och en duktigt bilelektriker kanske kan se bortom felkoder och hitta källan.

Screenshot_20201122-230259__01.jpg
Screenshot_20201122-230259__01.jpg (58.24 KiB) Visad 297 gånger
av tuffebulle
Ah! Inget för den hobby intresserade om det är detta som försiggår, tänkte ringa Bildeve och höra om jag ev kan dra bilen dit för att dem ska kunna läsa av felkoder samt ev ge vidare hjälp

Har för mig det ska gå att koppla förbi vissa kablar genom att köra start kablar direkt från batteriet? Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Om batteriet är friskt ser jag ingen anledning att kabla, det finns nog en risk att stressa elsystemet i en modern bil med att köra med startkablar.

Å andra sidan är väl alla medel tillåtna i ditt fall där det verkar vara fullständig systemkolaps.

Hoppas verkligen du hittar en lösning, kolla runt på lite engelska Volvo forum, och forum med Ford Focus i samma generation för mer tips.
av kvillebäck
tuffebulle skrev:Blir dem värma snabbt eller behöver jag låta tändningen stå på länge? Varm innebär dåligt eller bra?

MvH
Troligtvis inte jättevarma. Det bör räcka att tändningen är på någon minut. Känn noga runt troliga felkällor som generator, startmotor och servopump om den är elektrisk.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]