Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvimarc
Har köpt LightON-båge och 3 st Bosch Big Knick för att få lite extra ljus i vintermörkret. Ska få hjälp om nån vecka att få det monterat.
Jag har bara en liten oro med dessa 3 Big knick. Vikten. Jag menar håller verkligen plasten i kofångaren för att skruva fast dessa tungviktare med totalt 6 skruv?
Har sett den "gamla" varianten på LightON till S70 och där ligger den ju mer eller mindre på kofångaren och vikten tas upp av en mycket större yta.

har jag något att vara orolig för? någon med några erfarenheter och tips?
Användarvisningsbild
av ER
Den nya varianten sitter väl även dom genom balken bakom plasten?
Annars är det ju bara att byta till längre skruv och dra fast i denna balken.
På den gammla som jag har så sitter den fast i balken bakom och med toppstagena på sitter Bosch Navigator stabilt som berget, till skillnad från den andra modellen som finns till S/V40 och S/V70.
av kvimarc
Jaha det sitter det en tvärbalk där bakom. Ja jag har inte vanan inne he he. Är van vid 740 :-)

Då är jag lite lugnare

tack tack
av SportHenke
Jag har studerat det mesta i extraljusfästen innan jag själv började montera. Jag har för mig att light-ons fäste skruvas endast fast i plasten med 6 små montageskruv.
Balken som greeken pratar om ligger ca 70mm bakom frontplasten och dit når knappast light on'n småskruv.
Huruvida det funkar bra ändå låter jag vara osagt.
Jagsjälv håller på att montera 2st hella 3003 och funderade till en början att montera det endast med montageskruv men efter lite experimenterande kom jag fram till att det vart alldeles för rappligt enligt mitt tycke.
/Henrik
av kvimarc
Jasså? Ja då kanske man ska ha lite längre skruvar...

SportHenke: Är det bara att ta längre skruvar och se om det "svarar" i balken, eller hur ska jag gå till väga? Har tummen lite mitt i så du får gärna vara utförlig i din beskrivning ;-)
av SportHenke
Hej!
Jag löste det genom att ta 4 st M6x20 sexkansskruv, 4 st låsmuttrar (såna med nylonring i) 8 st brickor 6,4 (innerdia)x30mm (ytterdia) och ett bakom nr-plåtenfäste från biltema. Alla skruvar, muttrar o brickor i rostfritt. Framifrån sett har jag gjort 4 hål med diameter 6mm (två rader med två hål i varje rad). Jag har sedan satt nummerplåtsfäste(satt redan på bilen)-extraljusfäste-bricka-stötfångare-bricka-låsmutter. Detta blir mkt stabilare än små montageskruv eftersom brickorna fördelar ut lasten till en mkt större area av stötfångarplasten. Denna konstruktion måste dock kompletteras med toppstag, jag färster dem i tutorna innanför grillen.

Det är lite pyssel då man på detta sätt måste ta bort hela stötfångaren från bilen för att kunna sätta brickor och muttrar genom den. Detta sätt att fästa ljusen anser jag är nånstans mitt i mellan volvos fäste och att bara dra montageskruv genom plasten. Lika mkt krångel som med volvos fäste, men jag hade varken distanser, bra borr eller gängverktyg, samt att jag gjort en egen kabelsats och inte köpt volvos.

Mycket info, hoppas det ger nånting.
/Henke
av kvimarc
Tack Henke!

Bra tips. Misstänkte tyvärr att man måste ta bort stötfångaren... Vi får se vad det blir av det.

Tack för tipsen/svaren!
av sparwen
Jag har LightOn-båge på min bil, det sitter jättebra. Kan fota lite när tid finnes så får du se hur det sitter fast.
Användarvisningsbild
av ER
SportHenke skrev:Jag har studerat det mesta i extraljusfästen innan jag själv började montera. Jag har för mig att light-ons fäste skruvas endast fast i plasten med 6 små montageskruv.
Balken som greeken pratar om ligger ca 70mm bakom frontplasten och dit når knappast light on'n småskruv.
Huruvida det funkar bra ändå låter jag vara osagt.
Jagsjälv håller på att montera 2st hella 3003 och funderade till en början att montera det endast med montageskruv men efter lite experimenterande kom jag fram till att det vart alldeles för rappligt enligt mitt tycke.
/Henrik
Den nya med horn brevid nummerskylten eller gamla brevlådemodellen?
Brevlådan skruvas fast med självborrande 6-kanstskruv rakt in i balken, dvs inte plasten mellan balk och lådan då lådan ligger i stort sett dikt an mot denna balken. Montageskruvarna sitter bara runt kanten för att hålla kanten ihop plasten och lådan.
en är ett h-vete att montera då det skall sågas ur en hel del för att få dit den korrekt och snyggt mot plåtbalken. Front av är ett måste. Monteringsanvisningen till nya avslöjar inte för mycket men det är bara byta till längre skruv om dom inte sitter in i plåtbalken.
av kvimarc
Tack sparwen, det vore jättesnällt. Har du även tips på vad man gör med kontakten/sladden när plockar bort ljusen (alltså hur den ska dras på "rätt" sätt) vore det kanon

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-