Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,
Här kommer en pinsam fråga.
Har lärt mig att man ska mäta däckens mönsterdjup där det är minst. Jag har BF Goodrich vinterdäck som jag fått med min bil. Inför vintersäsongen tyckte jag att de är för slitna. Men nu, börjar jag tvivla. Sämsta däcken (2) har strax över 3 mm mönsterdjup i mitten men strax vid sidan om över 6 mm. Är dessa däck förbrukade/på gränsen?

Försöker hitta rätt svar men lyckas inte så tacksam för all hjälp!
Bilagor
20201122_151746.jpg
20201122_151746.jpg (568.32 KiB) Visad 3130 gånger
Hej,
Tack för era svar. Det som gjorde mig tveksam var att precis vid sidan om mitten så mäter jag över 6mm (över 7 mm på de som är bättre). Och då tänkte jag: kan det vara så att mittspåret är typ slitagevarning el. liknande... Ja, många dubbar har försvunnit. Å andra sidan är det som händer härnere i södra Skåne...
Ja, kom gärna med fler funderingar, gärna någon som sysslar med däck eller har bra koll på detta 😉

Däckens mönster är alltså uppbyggd så att mittenspåret är mindre djupt än spåret vid sidan om (om det gör någon skillnad)
Bilagor
20201122_151755.jpg
20201122_151755.jpg (623.33 KiB) Visad 3118 gånger
Ibb skrev:Hej,
Tack för era svar. Det som gjorde mig tveksam var att precis vid sidan om mitten så mäter jag över 6mm (över 7 mm på de som är bättre). Och då tänkte jag: kan det vara så att mittspåret är typ slitagevarning el. liknande... Ja, många dubbar har försvunnit. Å andra sidan är det som händer härnere i södra Skåne...
Ja, kom gärna med fler funderingar, gärna någon som sysslar med däck eller har bra koll på detta 😉

Däckens mönster är alltså uppbyggd så att mittenspåret är mindre djupt än spåret vid sidan om (om det gör någon skillnad)
Du ska mäta mönstret som du gör på andra bilden och inte i mittenspåret som verkar vara typ ett vattenevakueringsspår. Jag tycker däcken ser rätt slut ut då man kört bort de mesta dubbarna och jag skulle skaffat nya. Antagligen gasat/bromsart hårt eller kört in de felaktigt eller rent av dålig kvalitet på däcken, att man bara kör i skåne orsakar inte att dubbarna försvinner.
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]