Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1414019
Hej! Har inte hittat svaret på mina frågor i någon tråd, men skicka gärna om jag har missat någon.
Jag har skaffat en 740 som jag har tänkt piffa till med 18 tum fälgar och sänkning. Planen är att skaffa coils, men har inte råd med fälgar och coils samtidigt så får bli att köra med kapade fjädrar ett tag då det kommer se idiotiskt ut originalhög och 18 tum. Fälgarna i fråga är super dtm, passar sjukt bra till dessa bilar. Men har ingen erfarenhet av kapning så har lite frågor
Hur många varv är lagom att kapa för att hitta en bra kompromiss mellan utseende och bekvämlighet (vill inte behöva slira koppling och kryssa över varenda fartgupp, vill kunna köra normalt även om det kommer hoppar lite) och utan att behöva valsa skärmarna? Gör inget om hjulhusen behöver kapas men vill inte förstöra skärmarna. Har hört att 2 bak 2,5 fram är lagom, men då kanske den ändå inte ser bra ut med 18 tum?? Målet med sänkningen är att minska avståndet i hjulhuset, det är bara en fördel om den fortfarande har kvar lite markfrigång då jag kör en del skogsvägar.
Undrar även om det finns tillräcklig justering på cambern för att göra en någorlunda hjulinställning om man sänker.
Tack på förhand!
/Elias
#1414028
Du kan inte sänka och/eller montera så stora fälgar på en så gammal bil utan att både komfort och väghållning blir lidande. Mycket av komforten sitter i däcken och fjädringlängden på dessa bilar. Givetvis går det att göra, men komfort, njaee.
#1414029
Grejen med att kapa är att man får bestämma sig för ett antal varv och sedan kolla hur det vart. 2,5 / 2 varv är ett bra utgångsläge, men är fjädrarna rejält ihopsjunkna redan så kanske det räcker för dig. Eller så får man kapa mer. Det beror ju även på vad du menar med snyggt och hur viktig komforten egentligen är. För lägre = hårdare.

Går att fila upp bulthålen för att kunna justera cambern mer än det lilla spel som finns i bulthålen från början. Sänker man vad jag antar är mindre än vad du siktar på så räcker original.
#1414039
Ge fasen i att kapa, köp en billig sänksats. Tror dom sänker ca 40mm, sänker du mer blir den värdelös att köra med. Cambern ändras genom att man slår ut den främre skruven i övre lagringen, vrider tills man är nöjd, borrar ett nytt hål i lagringen och drar dit skruven igen. Detta är volvos rek. och funkar fint, fila hålen blir ej bra...
#1414067
Kapa fjädrar är dumt om man ska ha komfort... Fjädrar är byggda för att ha ett visst antal varv, ofta med varierande mellanrum. Börjar man då kapa bort delar av fjädern så ändrar man hela fjäderns karaktär.

Så nä, ska du sänka så gör det med riktiga fjädrar... Det går att få 40/40, 60/40, 30/30 och säkert andra höjder på sänkningssatserna. Kapa orginalfjädrarna kan du göra för att se hur bilen skulle se ut med en riktig sänkning...

Komforten kommer alltid bli lidandes när man ändrar höjd på bilen, eller monterar större fälgar, bredare däck, osv osv. Det går inte komma ifrån.
Det gäller att hitta en för sig själv bra balans mellan utseende och komfort. Vissa vill inte ens åka med 30/30 sänkning och balongdäck, medans andra tycker det är skitskoj att åka på genomslagsgummina och 20" fälgar.
#1414109
Okej, tack för snabba svar!
Ja komfort är ett relativt begrepp, och jag vet att sänkning inte går ihop med att åka bekvämt. För att förtydliga vad jag vill komma åt kan jag säga att jag vill kunna köra rakt över vägguppen och kunna köra normal hastighet på motorvägen utan att slå huvudet i taket på minsta lilla gupp.
Sänkfjädrar kommer det inte bli då jag max kommer köra kapat ett halvår tills jag skaffar coils
Jag är nöjd om däcken är i jämnhöjd med skärmkanterna, de behöver inte ligga under
Men då är det kört att inte behöva valsa med så stora däck då? Vilken profil på däck är att rekomendera för att minimera skrapandet?
Elias
#1414117
White skrev: sön 22 nov 2020, 11:32 Ken du leva med en lite "stötigare" bil men mycket bättre vägegenskaper kan jag rekommendera
Lesjöfors/Kilen 40/40 sportfjädrar och Bilstein B8 Sprint dämpare.
Kommer satsa på j spec coils för 4000 kr när jag har råd, blir bara lite dyrare men då kan man justera precis som man vill ha det. Men köper fälgar och andra saker först så får köra kapat fram till sommarn
#1414118
EliasPersson skrev:
White skrev: sön 22 nov 2020, 11:32 Ken du leva med en lite "stötigare" bil men mycket bättre vägegenskaper kan jag rekommendera
Lesjöfors/Kilen 40/40 sportfjädrar och Bilstein B8 Sprint dämpare.
Kommer satsa på j spec coils för 4000 kr när jag har råd, blir bara lite dyrare men då kan man justera precis som man vill ha det. Men köper fälgar och andra saker först så får köra kapat fram till sommarn
Okej, ja det funkar ju det med. :)

Tänk bara på att om du sänker mycket bör du köra med distanser till länkarm och styrled för att undvika
"bumpsteer".
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]