Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414061
Xanthopteryx skrev:Du missar att man tar bort flera hundra kilo batterier.
Jo, det fattade jag... lite det jag är inne på när jag skriver att vi kräver allt längre räckvidd på PHEV = tyngre, dyrare, törstigare, vilket kanske gör att den förlängda räckvidden i slutändan kostar mer än den ger totalekonomiskt.
El med räckviddsförlängare behöver inte så stort batteri, men det gäller att sälja in konceptet bra, annars kommer snart någon att gnälla på räckvidden innan REX hoppar in.
Bra tankar och intressant artikel.
Har nu och då hört rätt smarta männiksor raljera över fullhybrider/elhybrider. Men allt beror ju på tillämpningen. Kör man taxi i Barcelona eller NY har man knappt nytta alls av att kunna ladda bilen, däremot blir den mycket tyngre samt törstigare...
#1414073
Ah, det var det du syftade på det. Jag missade den tolkningen.

Jag tycker det är jättekul att det kommer koncept som visar på alternativ för vi kan faktiskt inte släpa på ett halvt ton batterier. Det räcker liksom inte för det, plus det faktum att det blir problem med laddnätverk. Man måste komma ihåg att världen är större än USA och delar av Europa.
Fatta vad det skall kosta att täcka in alla länder i hela världen med vettiga nätverk för laddning, för att inte tala om problemet med att få till ström till detta. Redan i dag har flera platser problem med strömförsörjningen vilken är bristfällig och ej tillförlitlig. Så gäller ju faktiskt även södra delen av Sverige, vilket icke minst visat sig i det märkliga elpris vi har. Jojjar från negativt och upp till över 2 kronor/kWh (i förrgår)! (plus skatter, påslag och allt sådant krafs såklart). Strömavbrott har vi också haft så vi kan sluta räkna på fingrarna då dessa inte räcker till (även när jag använder båda händerna), och då bor vi inte utomstädes utan faktiskt i en hyfsat stor förort. Och fler lär det bli, inte bara när det blåser och har sig utan då det faktiskt inte kommer räcka till. Innan nödvändiga länkar har lösts så hinner det gå ett antal år, och då är risken att vi redan övertrasserar igen.
Och Gotland skall vi inte tala om vad gäller problem med strömförsörjningen...
Vi måste ha alternativ helt enkelt, flexibla vettiga lösningar som faktiskt är praktiska i det långa loppet.
Och det gäller såvklart även lastbilar där räckviddsförlängare också kan göra gott. Brumma på HVO och gå över till el när man kommer närmre terminalen/affären. Där kan man på vissa håll då tänka sig att det finns laddning att toppa upp lite innan man kör iväg igen och utanför staden kickar förlängaren igång igen.
Att införa batteridrift på en lastbil som med last väger 74 ton och skall köra Umeå-Malmö är ju inte direkt jättegörbart och pratar vi sedan skogslastbilar och annan transport som går i ingemansland blir det än mer knepigt.
Bara att få till batterisering på citylastbilar har ju visat sig innebära mer än ett problem om man säger så.

Jag tror UK med mr Boris skjuter sig lite i foten när man vill totalförbjuda allt vad förfränningsmotor heter vilket då kommer leda till att utvecklingen stannar av för alternativen. Bättre att sägga en gräns på att ett fordon får förbruka (eller då släppa ut, då det är enklare att räkna på koldioxid) max låt säga 0,15 milliliter/kg fordon (0,3 liter för två ton) per mil i seriöst test med LÅNGKÖRNING inräknat (testas enkelt genom att batteriet i ett av deltesten inte får vara laddat). Då håller vi det öppet för att få till funktionella variabla system som faktiskt fungerar för alla i verkligheten.
#1414074
Xanthopteryx skrev: sön 22 nov 2020, 06:23 Jag tror UK med mr Boris skjuter sig lite i foten när man vill totalförbjuda allt vad förfränningsmotor heter vilket då kommer leda till att utvecklingen stannar av för alternativen. Bättre att sägga en gräns på att ett fordon får förbruka (eller då släppa ut, då det är enklare att räkna på koldioxid) max låt säga 0,15 milliliter/kg fordon (0,3 liter för två ton) per mil i seriöst test med LÅNGKÖRNING inräknat (testas enkelt genom att batteriet i ett av deltesten inte får vara laddat). Då håller vi det öppet för att få till funktionella variabla system som faktiskt fungerar för alla i verkligheten.
Det är ju inte förvänande att man tar konstiga beslut när det kommer till miljöfrågor. Oftare prestige än fakta och teknik som avgör.
#1414094
Förutom Gotland har vi även Australien och Sibirien, svårt se Ionity-nätverk där.

Såg ett test av Passat 1,4 TSI 150 hk vs laddhybrid (samma grundmotor): GTE drar 15-20% mer än TSI i jämn hastighet. Mer vikt, säkert större hjul och sånt också, dessutom ingen cylinderavstängning. Inte lika utpräglat hos andra laddhybrider men absolut en faktor
#1414119
perhall skrev:GTE drar 15-20% mer än TSI i jämn hastighet. Mer vikt, säkert större hjul och sånt också, dessutom ingen cylinderavstängning. Inte lika utpräglat hos andra laddhybrider men absolut en faktor
Jo men även på en 40-50 mils långresa kommer GTE har lägre snittförbrukning ändå. Normalt sett är det ju lite städer på vägen, nedbromsningar, pauser osv.
#1414149
Ja, så är det. Detta var ju vid ren motorvägskörning. Men visst, så snart man accar, bromsar, kör i städer etc. så vänder det till GTE:ns fördel. Kör du dock bara säg Stockholm-Göteborg fram och tillbaka utan att ladda blir det nog lika. 5% av körsträckan utan att tanka och all jämn hastighet +15% samt fördelar i städer, vid inbromsningar etc
#1414238
Pellejönsen skrev: ons 18 nov 2020, 10:01 @HitTheRoadJack,
least skrev:Eller så har TS en preferens som på inlärd från de tyska premiumbilarna i signaturen... :)
Det där tog du personligt. Det är väl ingen nyhet att tyskarna bygger bättre bilar? Det som TS beskriver bekräftar jag från mitt perspektiv. Vääääldigt dåligt väghållning och upplevs "orolig" under vinterförhållanden. Det är klart ni/du vägrar erkänna att era fantastiska bilar inte lever upp till hypen :)
Jag kör en Porsche 997 Carrera S varma delen på året vilket för sägas vara en stabil Tysk premiumbil. Men jag kan säga att V90 T8:n är stabil. Iaf chassit utan luftfjädring. Kört på autobahn och flertalet länder och vägar sedan året den kom. Först D5 och nu T8.

Min bror som kört A6 har dock haft stora problem med instabilitet i vinterklimat med en ratt som gick i ”hack” och omöjlig att köra rakt med när det var kallt. Det är kanske inte representativt men jag skulle säga att Volvo fått till det riktigt bra. Långt ifrån en sportbil men en effektiv och stabil milslukare har man iaf byggt.
#1414443
Vet inte om frågan var till mig men jag har standardchassit. Kör nu med Nokian Hakkapeliitta R3 245/45 R18 friktionsdäck. 2,7 kilo däckstryck kalla.

Gamla V70 var katastrof vad gäller detta med vinglighet vid snabba manövrar. Hade sportchassi då. Inte ens med sportchsssi var den riktigt bra i högre farter. V90:n är ljusår bättre. Även lastad går den som ett lok på vägen.
#1414548
Då är det ju nordiska. Kan tillägga att min V70 med dubbdäck Hakka 205-60-16 inte alls slingrar sig på det sätt som den nya V90:n gjorde, även om den allmänt är vingligare (dock bättre än en xc70), min fru (halvt bilintresserad) noterade samma sak.

Jag orkar bara inte att köpa en ny bil och sen hålla på med ett evigt reklamationsärende för att bilen inte går bra på vägen...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]