Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
V7003 skrev: lör 07 nov 2020, 22:32 Hej! Jag hade en V70 03:a för ett tag sedan men den hade en mycket mjukare fjädring än min nuvarande MY11.
Hur långt hade din -03 och -11 rullat? Är det samma miltal på båda?

Stötdämpare blir ju sjukt mjuka när de rullat lite längre.
Användarvisningsbild
av V7003
Stort tack apersson! Skall kolla!
@VolvoB20: Min "gamla" 03:a hade 22tm (2,4l bensinare manuell), min "nya" MY11 (D3 2l diesel automat med lite lull-lull) har precis slagit om 25tm.
Skall be bilverkstan titta på bilen när den är innne för service. Men jag hoppas att Linglongarna slits ut snabbt ;)
Tack igen för hjälpen! Ha det fint!
Mvh Laszlo
av William85
Däcken är nog inte hela boven. Stötdämparna är nog rätt trötta efter 25000mil och nya skulle göra stor skillnad för komforten.

Bytte på min förra Saab 9-5 vid 24000mil och så bra som den blev hade den aldrig varit trots ”bara” 16000mil när den köptes. Det var som att den orkade hålla emot vid gupp på ett mycket mjukare mer kontrollerat sätt.
Användarvisningsbild
av V7003
Kan det också vara. Det blir nog vårens mekinsats, då byter jag även bromsskivorna och beläggen också i samma "hissnande" moment ;) .
Användarvisningsbild
av V7003
Halloj igen! Jodå, min bil har Nivomat. Det har bekräftats av min servicekille (årlig vanlig service) samt av besiktningsmannen igår. Nivomaten är standard i paket med xenonljus och då saknas den manuella ljusjusteringen, ty dämpningen är lastberoende. Bilens mjukhet beror med största sannolikhet av däcken (som några av er har också påpekat). Nu, när vinterhjulen är på är det mycket mer komfort. Stort tack igen och ha en fin dag! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av apersson850
V7003 skrev:Halloj igen! Jodå, min bil har Nivomat. Det har bekräftats av min servicekille (årlig vanlig service) samt av besiktningsmannen igår. Nivomaten är standard i paket med xenonljus och då saknas den manuella ljusjusteringen, ty dämpningen är lastberoende.
Så är det inte alls. Xenonljusen har egen nivåreglering, och då saknas den manuella höjdjusteringen för ljusen. Anledningen är att Xenonljusen bländar så ilsket om de står för högt.
Detta ändras inte om bilen har Nivomat. Om bilen först är olastad, och sen stoppar man in 300 kg i bagagerummet, då sjunker bilen en bra bit, Nivomat eller ej. Nivomat kompenserar för detta när du börjar köra, men det tar någon kilometer. Så långt får man inte köra med bländande Xenonljus. Därför jobbar systemen med höjdreglering av Xenonljusen och lastreglering av bilen parallellt. Xenonljusen höjdregleras på någon/några sekunder. Nivomat jobbar med tidskonstanter på minuter när man kör.

Så den höjdreglering som alla bilar med Xenonljus har berör enbart själva ljusen. Den hindrar förstås inte att du kan ha Nivomat också.
Av våra två XC70 har båda Xenon, med sin egen nivåreglering av strålkastarna. Den ena har även Nivomat, som nivåreglerar hela bilen.
Användarvisningsbild
av V7003
Stort tack för förklaringen! Om man har Nivomat, har bilen alltså 4st specialdämpare, eller bara bak? Jobbar systemet sidoberoende också? Jag menar, om man snedbelastar bilen, säg 300 kg på vänstra sidan, så kompenserar den mer på den vänstra dämparen?
Användarvisningsbild
av apersson850
Men regleringen är individuell per stötdämpare bak.
Bilar med Nivomat har alltså en speciell stötdämpare, som till skillnad från vanliga dämpare även bär en del av bilens vikt. Den lastbärande funktionen i dämparen kan varieras, beroende på bilens last. Dämparen fungerar så att den har en avkänning inuti, där dess längd påverkar ett ventilsystem. Om längden är för kort ställs ventilerna om till att göra dämparen längre, och tvärtom. Själva längdförändringen sker genom en hydraulpump inuti dämparen. Hydraulpumpen drivs av fjädringsrörelserna. Det är därför man måste köra en bit för att Nivomat ska hinna fixa till höjdläget. Så länge bilen står still händer ingenting. Det gör också att bilen sjunker lika mycket när man lastar. Det är inte förrän man kört en bit som fjädringsrörelserna hunnit kompensera. När man sedan lastar av skjuter bilen rygg som en ilsken katt. Den sjunker ner igen efter någon kilometers körning.

Den här avkänningen sker individuellt i varje dämpare, så på det sätter kompenserar den även för snedbelastningar.
Bilar med Nivomat har en mjukare vanlig fjäder, eftersom Nivomatdämparen bär en del av vikten även när bilen är olastad.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]